Rowery nie bajki – podkast nie tylko o środku transportu, ale też o stylu życia. Rozmawiamy o rowerowych trendach, praktycznych wskazówkach i kulturowych kontek...
Jedziemy do Calpe! Jak się tam jeździ? Opowiada Cezary Urzyczyn
Czy da się przejechać 1240 km bez snu? Jakie są trzy filary życia ultrakolarza? W tym odcinku gościmy Cezarego Urzyczyna, kolarza, który jeździł ultra, zanim to było modne. Rozmawiamy o jego filozofii 3R: rodzina, rower, robota, a także o ekstremalnych rajdach, w których brak snu prowadzi do halucynacji. Zastanawiamy się, dlaczego Calpe to mekka kolarzy i jak wygląda tamtejszy biznes rowerowy. Czarek dzieli się też historią pierwszego roweru, porannych treningów i warszawskich grup kolarskich. Odcinek nie tylko dla ultrasów!
(00:18) Wstęp
(01:00) Rajdy ultra: wyjazdy o długości 1000 km
(02:12) 1240 km: ile da się pojechać bez snu? A co z halucynacjami?
(07:03) Czy jeżdżenie na rowerze to modlitwa dla Cezarego Urzyczyna?
(08:50) Pierwszy rower
(12:15) „Sztuką jest robić to, co sprawia frajdę”
(13:12) Rower, robota, rodzina: trzy nogi
(17:10) Drogie rowery, inwestycje w sprzęt i ubrania kolarskie, czyli jak należy ubrać się na rower?
(22:00) Trzy pewne rzeczy: śmierć, podatki i kolarze w Calpe!
(23:50) Hiszpania: bezpieczeństwo na drogach i źródło biznesu rowerowego
(29:35) Calpe: wycieczka do Mekki?
(32:47) Polskie realia rowerowe - jak sobie radzić z jazdą przez cały rok?
(34:50) Crazy poranki rowerowe
(35:10) Grupetto: niezwykła grupa kolarska
(40:20) Z kim można jeździć jeszcze w Warszawie: grupy kolarskie w stolicy i okolicach
(45:03) Podsumowanie
--------
46:16
Mama idzie na rower. Dlaczego kobiety jeżdżą rzadziej niż mężczyźni?
Czy kobiety mają wyrzuty sumienia, gdy idą na rower? Czy od roweru można się uzależnić? Jak reagują bliscy na długie wyprawy? W rozmowie z Anną Rączkowską, autorką profilu „Jeden garnek, dwa rowery” i dziennikarką kulturalną, poruszamy te i wiele innych tematów. Mówimy o odwadze startów w wyścigach, samotności długodystansowca, ultramaratonach, halucynacjach ze zmęczenia i radości z pokonywania własnych barier. Zastanawiamy się, dlaczego na rowerze jeździ mniej kobiet, które posiadają rodziny, czy mężczyźni częściej zmieniają rowery i co daje prawdziwą wolność. W tle książki, spinning i pandemia.
(01:26) O jednym garnku i o dwóch rowerach – historia powstania
(04:18) O odwadze Ani Rączkowskiej, wyścigach i dużych wydarzeniach
(05:37) Dlaczego na rowerze jeździ mniej dziewczyn (a szczególnie tych, które mają rodziny)?
(10:20) Ile Ania jeździ na rowerze rocznie?
(11:45) O tych, którzy teraz jeżdżą na rowerach na Wyspach Kanaryjskich
(12:16) Czy od roweru można być uzależnionym?
(15:51) O „samotności długodystansowca” i spotkaniu ze samym sobą
(19:02) O sportach ultra i konkurowaniu z młodszym pokoleniem
(20:30) O reakcji rodziny na długie i intensywne jeżdżenie
(21:46) O wuefie w szkole, SKS-ach, trenerach i ministrze sportu
(24:24) Radość z jeżdżenia versus ultramaratony
(28:31) O wygrywaniu ze sobą i o kryzysach w trakcie długich wypraw
(31:08) O halucynacjach ze zmęczenia
(35:22) O pokonywaniu własnych barier
(39:33) O wolności na rowerze w trakcie pandemii
(41:48) O spinningu
(45:32) Dlaczego mężczyźni częściej zmieniają rowery niż dziewczyny?
--------
49:01
Jak Jan Wedel wsadził kobiety na rowery, a na ludzi zrzucał cukierki
W podkaście „Rowery nie bajki” Juliusz Ćwieluch rozmawia z Maciejem Hermanem, dyrektorem zarządzającym Lotte Wedel i kolarzem amatorem. Rzecz o wizjonerstwie dawnego założyciela Jana Wedla, który m.in. dopuścił kobiety do zawodu cukiernika, a jednocześnie wspierał wszystkich pracowników, budując przyzakładowe przedszkola, by po pracy mogli oddawać się sportowym pasjom. Założony przez Wedla Robotniczy Klub Sportowy „Rywal” obejmował kilka sekcji sportowych, dając szansę na aktywność fizyczną. Dzisiaj w Wedlu społeczna odpowiedzialność biznesu dalej jest częścią tożsamości marki. Nie tylko kręci się czekoladę, ale nieustannie jeździ się na rowerach, biega i zbiera fundusze na akcje charytatywne – z imponującymi efektami.
(0:35) Muzeum Wedla i łączenie historii z teraźniejszością
(2:27) Wspieranie pracowników w ich aktywności sportowej
(8:55) Jaki jest i jaki był wcześniej klub sportowy Wedla: „Rywal”
(15:33) Jak Wedel wspiera aktywność sportową swoich pracowników? Ubrania, konkursy, zawody i akcje charytatywne
(19:57) Jakim kolarzem jest Maciej Herman, CEO LOTTE Wedel
(20:50) Czego na rowerze szuka CEO Wedla
(24:58) Co łączy prezesa Wedla, zespół Blenders i markę RONDO
(27:20) Jak na rynku ma się branża czekoladowa, ile kosztuje tona kakao
(29:10) Czy kolarz jest ważny dla marki Wedel
(30:06) Dlaczego dyrektorzy i osoby na wysokich stanowiskach tak często jeżdżą na rowerze?
(32:13) Bieg imienia Jana Wedla
(33:45) O odpowiedzialności branży czekoladowej (i produkującej cukier) za problemy zdrowotne ludzi
(36:24) O wizjonerstwie Jana Wedla, wspieraniu rozwoju pracowników i roli kobiet.
--------
42:23
Jak Loca Bikes z Wrocławia zdobyła serca niemieckich rowerzystów
Właściciel Loca Bikes Olek Zemke zdradza, jak firma podbiła niemiecki rynek jakością i odwagą. Sprawdzamy, dlaczego ich rowery to powiew świeżości dla osób znudzonych masowymi projektami.
--------
44:08
Miasto, rowery i aktywizm według Janka Mencwela. Rowery, nie bajki (seria ekstra)
O pasji do rowerów, miejskim aktywizmie i roli, jaką rowery odgrywają w zmianie miasta, Juliusz Ćwieluch i Filip Springer rozmawiają z Janem Mencwelem, aktywistą miejskim, rowerzystą i autorem książek. Odcinek powstał we współpracy z Antymaterią i Instytutem Reportażu.
Rowery nie bajki – podkast nie tylko o środku transportu, ale też o stylu życia. Rozmawiamy o rowerowych trendach, praktycznych wskazówkach i kulturowych kontekstach, które czynią rower czymś więcej niż tylko pojazdem.
Zaprasza dziennikarz tygodnika POLITYKA, Juliusz Ćwieluch. Nowe odcinki co dwa tygodnie, w czwartek rano.