Powered by RND
Słuchaj Kultura na weekend w aplikacji
Słuchaj Kultura na weekend w aplikacji
(4 676)(250 137)
Zapisz stacje
Budzik
Sleep timer

Kultura na weekend

Podcast Kultura na weekend
Polityka
Najciekawsze wydarzenia w kulturze omawiane przez dziennikarzy „Polityki”. Premiery kinowe, muzyczne i literackie. Wnikliwe komentarze i rekomendacje dla wszyst...

Dostępne odcinki

5 z 50
  • Tadeusz Sobolewski o Cannes. Jedyny taki świecki Kościół kina
    Czy Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes to tylko prestiżowy konkurs, czy może coś znacznie większego, niemalże świecka religia kina? Jakie są związki sztuki i duchowości? Dlaczego to właśnie Cannes wyróżnia się na tle innych festiwali i czy faktycznie „hoduje” artystów, kreując legendy światowego kina? W dobie streamingu i seriali, gdy zmieniają się nawyki widzów, czy ten „świecki Kościół kina” ma szansę przetrwać? O wyjątkowości Cannes, jego ewolucji, kontrowersjach i niepodrabialnej magii La Croisette Janusz Wróblewski rozmawia z Tadeuszem Sobolewskim, legendarnym krytykiem filmowym, autorem książki „Cannes. Religia kina”. (00:08) Wprowadzenie i spotkanie z Tadeuszem Sobolewskim (02:43) Czy Cannes można porównać do religii? (03:42) Jakie są związki sztuki i duchowości? (06:50) Czy taki „religijny” odbiór Cannes dotyczy też innych festiwali? (08:58) Jak Cannes „hoduje” artystów i buduje legendy? (11:42) Co sprawia, że Cannes nie ma sobie równych? (14:57) Konkurs, program i wyjątkowa wolność twórcza w Cannes (18:20) Skrajności Cannes: poziom najwyższy i najniższy (19:11) Kino vs seriale: kto wygra to starcie? (20:55) „Czarna selekcja”: czy festiwal promuje wciąż tych samych twórców? (26:08) Pomyłki, wpadki i nietrafione wybory (27:38) Podsumowanie rozmowy. Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na różne tematy, od kultury przez psychologię po politykę. Skorzystaj z kodu KULTURA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
    --------  
    28:16
  • Czy platformy streamingowe zabiją kino artystyczne?
    Czy kino artystyczne jest zagrożone przez streaming? Jak zmienia się rynek po pandemii i dlaczego ambitne produkcje przyciągają coraz mniej widzów? O kryzysie frekwencji, reformie systemu finansowania polskiego kina i ryzyku bankructwa producentów rozmawiamy w kontekście rewolucyjnych zmian w branży. Czy długoterminowe umowy między reżyserami a producentami mogą uratować kino autorskie? Jaką rolę odgrywa afera wokół filmu „Ministranci” Piotra Domalewskiego? Na te i wiele innych pytań odpowiada Leszek Bodzak, założyciel Aurum Film, studia odpowiedzialnego za „Boże Ciało”, „Kos” czy „Żeby nie było śladów”. Rozmowę prowadzi Janusz Wróblewski. (00:00) Najciekawsze fragmenty (00:42) Wstęp (01:50) Tajemnicza i pionierska umowa reżysersko-producencka (Jan Komasa-Leszek Bodzak): na czym polega? (03:42) Jak postrzegać dzisiejsze kino autorskie? (05:22) Co zmienił w kinie streaming? (10:12) Czy publiczność odwraca się od kina autorskiego? (15:31) „Spełnione kino artystyczne nie ma się źle” (16:21) Jak producenci radzą sobie w nowych realiach kinowych w Polsce (18:37) Czy jest jeszcze szansa na kino środka i na kino gatunkowe (22:03) Nakłady na promocje filmów artystycznych i problemy z tym związane (25:23) Wątki wojny ukraińskiej w kinie: jak ujmować te problemy inaczej? (28:13) Czego środowisko producenckie domaga się od władz? (30:48) Problemy z dotacjami z PISF i jak znaleźć resztę pieniędzy na film (34:00) Jak producenci mogą wpływać na tworzenie prawa? (37:20) Skoro nie z PISF, to skąd? (44:07) Czy dominacja platform streamingowych zabije kino artystyczne? (45:55) Afera wokół „Ministrantów” (52:26) Podsumowanie. Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na różne tematy, od kultury przez psychologię po politykę. Skorzystaj z kodu KULTURA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
    --------  
    53:17
  • Mara Tamkovich: nadzieja białoruskiego kina. Jak opowiadać o reżimie? Powstał pierwszy taki film
    Czy białoruskie kino może być głosem wolności? Reżyserka Mara Tamkovich, Białorusinka mieszkająca w Polsce, opowiada o swoim najnowszym filmie „Pod szarym niebem”, inspirowanym brutalnie stłumionymi protestami w Białorusi po sfałszowanych wyborach prezydenckich w 2020 r. Bohaterowie jej filmu muszą mierzyć się z konsekwencjami swoich działań przez lata – podobnie jak wielu Białorusinów na emigracji. Czy po takim filmie Mara mogłaby wrócić do ojczyzny? O cenzurze, kinie politycznym i budowaniu Białorusi na obczyźnie z Marą Tamkovich rozmawia Janusz Wróblewski. (00:05) Wstęp (00:30) Białoruska reżyserka Mara Tamkovich: dlaczego przyjechała do Polski? (02:12) Dlaczego białoruscy nauczyciele nie byli przychylni Tamkovich? (05:25) Dlaczego Mara Tamkovich wyjechała do Polski? (07:10) Transformacja: od dziennikarki do reżyserki (11:15) „Nowy Mińsk”, diaspora białoruska w Polsce: jak to wygląda? (14:58) Filmy „Pod szarym niebem” i „Na żywo” zainspirowane prawdziwymi wydarzeniami politycznymi w Białorusi (19:13) „Bohaterskie decyzje podejmujemy, nie zdając sobie z nich sprawy” (23:41) „Pod szarym niebem” – pierwszy film fabularny o wydarzeniach 2020 r. zrealizowany przez białoruskiego twórcę (25:40) Jak zbudować Białoruś w Polsce? Kulisy powstawania filmu (28:25) Czy Białorusini w kraju będą mogli zobaczyć film? (30:00) Prześladowania w Białorusi – czym są materiały ekstremistyczne? (32:06) Czy Mara Tamkovich mogłaby wrócić do Białorusi? (33:30) Jaka jest przyszłość Tamkovich w Polsce? (34:45) O jakim filmie obecnie marzy Tamkovich? (36:20) Podsumowanie Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na różne tematy, od kultury przez psychologię po politykę. Skorzystaj z kodu KULTURA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
    --------  
    37:08
  • Nowa Mela Koteluk, czyli piosenki na czas, gdy świat upada na głowę
    Dlaczego na nowy album Meli Koteluk fani czekali aż siedem lat? Jak powstawała „Harmonia” i jakie znaczenie ma w niej poezja? W podkaście „Kultura na weekend” Mela Koteluk opowiada o procesie twórczym, przeobrażaniu się artystycznym i współpracy z Markiem Dziedzicem. Wracamy do „Astronomii Poety. Baczyński”, pandemii i momentu, gdy w garażu podziemnym powstały kluczowe słowa nowej płyty. Jest też o surrealizmie w momentach kryzysu, duetach (Sanah, Ralph Kaminski) i snajperstwie w pisaniu pod streaming. A na koniec: koncerty i codzienność artystki. Rozmowę prowadzi Bartek Chaciński. (00:05) Wstęp (01:00) Dlaczego trzeba było czekać siedem lat na nową płytę Meli Koteluk? (03:55) O czym jest ta płyta? (07:20) Ucieczka w surrealizm w momentach zagrożenia (11:15) Jak powstawała płyta „Harmonia”? (13:02) Zmiana branży, pisanie i promowanie pod streaming? (17:57) Czy duet z Sanah przyniesie Meli nowych słuchaczy? (20:50) O Baczyńskim i współpracy przy płycie w pandemii (22:35) Co jest miarą sukcesu muzycznego? (26:00) Jak się pracuje z producentem Markiem Dziedzicem? (29:35) O gotowaniu i pisaniu piosenek (32:20) Trasa koncertowa towarzysząca nowej płycie (34:50) Podsumowanie
    --------  
    36:17
  • Oscary 2025. O Trumpie ani słowa, triumfują filmy niezależne. Co to mówi o kinie?
    Czy Oscary wciąż mają moc przyciągania widzów? Czy Akademia rozumie, jak zmienia się filmowy świat? I dlaczego to kameralna „Anora” Seana Bakera zgarnęła najważniejsze nagrody? 97. gala Oscarów zaskoczyła eskapistycznym tonem, pomijając napiętą sytuację polityczną, a zamiast tego skupiając się na urokach kina niezależnego. Janusz Wróblewski zaprasza do rozmowy Katarzynę Czajkę-Kominiarczuk i Jakuba Demiańczuka – wspólnie podsumowują galę, oceniają debiut Conana O’Briena jako prowadzącego oraz zastanawiają się, czy Akademia zaczyna szukać nowych dróg dotarcia do młodej widowni. W odcinku nie zabraknie też analizy największych niespodzianek wieczoru – od nagrody dla Mikey Madison po emocje wokół „Emilii Pérez”. (00:07) Wstęp (01:26) Jaka była to ceremonia Oscarów? (03:25) Conan O'Brien versus Donald Trump (05:42) Dlaczego i jak Akademia chce przyciągać młodych odbiorców? (07:48) Czy Amerykanie uważają, ze przemysł filmowy szwankuje? (10:05) Film roku: Anora. Co było największa niespodzianką na tegorocznych Oscarach. (15:10) Dystrybucja Anorą i problemy z oglądalnością (16:44) Blockbustery i kino niezależne - czy mamy to czynienia z jakimś rozłamem? (19:02) Brutalista - co wyróżnia ten flm? (22:56) Oscar dla kobiecej roli pierwszoplanowej: Mikey Madison. Czy Demi Moore została skrzywdzona? (25:10) Animacja pełnometrażowa: Flow (28:50) Film zagraniczny "I'm still here". I czy "Dziewczyna z igłą" musiała przegrać? (30:52) Kary dla "Emilii Pérez" (34:35) Aktor drugoplanowany: Kieran Culkin za "Prawdziwy ból" oraz Chopin na Oscarach! (37:06) Co z tej gali wynika na przyszłość? (41:27) Podsumowanie
    --------  
    43:08

Więcej Społeczeństwo i Kultura podcastów

O Kultura na weekend

Najciekawsze wydarzenia w kulturze omawiane przez dziennikarzy „Polityki”. Premiery kinowe, muzyczne i literackie. Wnikliwe komentarze i rekomendacje dla wszystkich, którzy chcą lepiej orientować się w świecie kultury. Zapraszają Bartek Chaciński i Janusz Wróblewski. Nowe odcinki w każdy piątek rano.
Strona internetowa podcastu

Słuchaj Kultura na weekend, Mao Powiedziane i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności

Kultura na weekend: Podcasty w grupie

Media spoecznościowe
v7.14.0 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 4/10/2025 - 1:32:12 AM