Najciekawsze wydarzenia w kulturze omawiane przez dziennikarzy „Polityki”. Premiery kinowe, muzyczne i literackie. Wnikliwe komentarze i rekomendacje dla wszyst...
Tadeusz Sobolewski o Cannes. Jedyny taki świecki Kościół kina
Czy Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes to tylko prestiżowy konkurs, czy może coś znacznie większego, niemalże świecka religia kina? Jakie są związki sztuki i duchowości? Dlaczego to właśnie Cannes wyróżnia się na tle innych festiwali i czy faktycznie „hoduje” artystów, kreując legendy światowego kina? W dobie streamingu i seriali, gdy zmieniają się nawyki widzów, czy ten „świecki Kościół kina” ma szansę przetrwać? O wyjątkowości Cannes, jego ewolucji, kontrowersjach i niepodrabialnej magii La Croisette Janusz Wróblewski rozmawia z Tadeuszem Sobolewskim, legendarnym krytykiem filmowym, autorem książki „Cannes. Religia kina”.
(00:08) Wprowadzenie i spotkanie z Tadeuszem Sobolewskim
(02:43) Czy Cannes można porównać do religii?
(03:42) Jakie są związki sztuki i duchowości?
(06:50) Czy taki „religijny” odbiór Cannes dotyczy też innych festiwali?
(08:58) Jak Cannes „hoduje” artystów i buduje legendy?
(11:42) Co sprawia, że Cannes nie ma sobie równych?
(14:57) Konkurs, program i wyjątkowa wolność twórcza w Cannes
(18:20) Skrajności Cannes: poziom najwyższy i najniższy
(19:11) Kino vs seriale: kto wygra to starcie?
(20:55) „Czarna selekcja”: czy festiwal promuje wciąż tych samych twórców?
(26:08) Pomyłki, wpadki i nietrafione wybory
(27:38) Podsumowanie rozmowy.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na różne tematy, od kultury przez psychologię po politykę. Skorzystaj z kodu KULTURA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
28:16
Czy platformy streamingowe zabiją kino artystyczne?
Czy kino artystyczne jest zagrożone przez streaming? Jak zmienia się rynek po pandemii i dlaczego ambitne produkcje przyciągają coraz mniej widzów? O kryzysie frekwencji, reformie systemu finansowania polskiego kina i ryzyku bankructwa producentów rozmawiamy w kontekście rewolucyjnych zmian w branży. Czy długoterminowe umowy między reżyserami a producentami mogą uratować kino autorskie? Jaką rolę odgrywa afera wokół filmu „Ministranci” Piotra Domalewskiego? Na te i wiele innych pytań odpowiada Leszek Bodzak, założyciel Aurum Film, studia odpowiedzialnego za „Boże Ciało”, „Kos” czy „Żeby nie było śladów”. Rozmowę prowadzi Janusz Wróblewski.
(00:00) Najciekawsze fragmenty
(00:42) Wstęp
(01:50) Tajemnicza i pionierska umowa reżysersko-producencka (Jan Komasa-Leszek Bodzak): na czym polega?
(03:42) Jak postrzegać dzisiejsze kino autorskie?
(05:22) Co zmienił w kinie streaming?
(10:12) Czy publiczność odwraca się od kina autorskiego?
(15:31) „Spełnione kino artystyczne nie ma się źle”
(16:21) Jak producenci radzą sobie w nowych realiach kinowych w Polsce
(18:37) Czy jest jeszcze szansa na kino środka i na kino gatunkowe
(22:03) Nakłady na promocje filmów artystycznych i problemy z tym związane
(25:23) Wątki wojny ukraińskiej w kinie: jak ujmować te problemy inaczej?
(28:13) Czego środowisko producenckie domaga się od władz?
(30:48) Problemy z dotacjami z PISF i jak znaleźć resztę pieniędzy na film
(34:00) Jak producenci mogą wpływać na tworzenie prawa?
(37:20) Skoro nie z PISF, to skąd?
(44:07) Czy dominacja platform streamingowych zabije kino artystyczne?
(45:55) Afera wokół „Ministrantów”
(52:26) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na różne tematy, od kultury przez psychologię po politykę. Skorzystaj z kodu KULTURA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
53:17
Mara Tamkovich: nadzieja białoruskiego kina. Jak opowiadać o reżimie? Powstał pierwszy taki film
Czy białoruskie kino może być głosem wolności? Reżyserka Mara Tamkovich, Białorusinka mieszkająca w Polsce, opowiada o swoim najnowszym filmie „Pod szarym niebem”, inspirowanym brutalnie stłumionymi protestami w Białorusi po sfałszowanych wyborach prezydenckich w 2020 r. Bohaterowie jej filmu muszą mierzyć się z konsekwencjami swoich działań przez lata – podobnie jak wielu Białorusinów na emigracji. Czy po takim filmie Mara mogłaby wrócić do ojczyzny? O cenzurze, kinie politycznym i budowaniu Białorusi na obczyźnie z Marą Tamkovich rozmawia Janusz Wróblewski.
(00:05) Wstęp
(00:30) Białoruska reżyserka Mara Tamkovich: dlaczego przyjechała do Polski?
(02:12) Dlaczego białoruscy nauczyciele nie byli przychylni Tamkovich?
(05:25) Dlaczego Mara Tamkovich wyjechała do Polski?
(07:10) Transformacja: od dziennikarki do reżyserki
(11:15) „Nowy Mińsk”, diaspora białoruska w Polsce: jak to wygląda?
(14:58) Filmy „Pod szarym niebem” i „Na żywo” zainspirowane prawdziwymi wydarzeniami politycznymi w Białorusi
(19:13) „Bohaterskie decyzje podejmujemy, nie zdając sobie z nich sprawy”
(23:41) „Pod szarym niebem” – pierwszy film fabularny o wydarzeniach 2020 r. zrealizowany przez białoruskiego twórcę
(25:40) Jak zbudować Białoruś w Polsce? Kulisy powstawania filmu
(28:25) Czy Białorusini w kraju będą mogli zobaczyć film?
(30:00) Prześladowania w Białorusi – czym są materiały ekstremistyczne?
(32:06) Czy Mara Tamkovich mogłaby wrócić do Białorusi?
(33:30) Jaka jest przyszłość Tamkovich w Polsce?
(34:45) O jakim filmie obecnie marzy Tamkovich?
(36:20) Podsumowanie
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na różne tematy, od kultury przez psychologię po politykę. Skorzystaj z kodu KULTURA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
37:08
Nowa Mela Koteluk, czyli piosenki na czas, gdy świat upada na głowę
Dlaczego na nowy album Meli Koteluk fani czekali aż siedem lat? Jak powstawała „Harmonia” i jakie znaczenie ma w niej poezja? W podkaście „Kultura na weekend” Mela Koteluk opowiada o procesie twórczym, przeobrażaniu się artystycznym i współpracy z Markiem Dziedzicem. Wracamy do „Astronomii Poety. Baczyński”, pandemii i momentu, gdy w garażu podziemnym powstały kluczowe słowa nowej płyty. Jest też o surrealizmie w momentach kryzysu, duetach (Sanah, Ralph Kaminski) i snajperstwie w pisaniu pod streaming. A na koniec: koncerty i codzienność artystki. Rozmowę prowadzi Bartek Chaciński.
(00:05) Wstęp
(01:00) Dlaczego trzeba było czekać siedem lat na nową płytę Meli Koteluk?
(03:55) O czym jest ta płyta?
(07:20) Ucieczka w surrealizm w momentach zagrożenia
(11:15) Jak powstawała płyta „Harmonia”?
(13:02) Zmiana branży, pisanie i promowanie pod streaming?
(17:57) Czy duet z Sanah przyniesie Meli nowych słuchaczy?
(20:50) O Baczyńskim i współpracy przy płycie w pandemii
(22:35) Co jest miarą sukcesu muzycznego?
(26:00) Jak się pracuje z producentem Markiem Dziedzicem?
(29:35) O gotowaniu i pisaniu piosenek
(32:20) Trasa koncertowa towarzysząca nowej płycie
(34:50) Podsumowanie
--------
36:17
Oscary 2025. O Trumpie ani słowa, triumfują filmy niezależne. Co to mówi o kinie?
Czy Oscary wciąż mają moc przyciągania widzów? Czy Akademia rozumie, jak zmienia się filmowy świat? I dlaczego to kameralna „Anora” Seana Bakera zgarnęła najważniejsze nagrody? 97. gala Oscarów zaskoczyła eskapistycznym tonem, pomijając napiętą sytuację polityczną, a zamiast tego skupiając się na urokach kina niezależnego. Janusz Wróblewski zaprasza do rozmowy Katarzynę Czajkę-Kominiarczuk i Jakuba Demiańczuka – wspólnie podsumowują galę, oceniają debiut Conana O’Briena jako prowadzącego oraz zastanawiają się, czy Akademia zaczyna szukać nowych dróg dotarcia do młodej widowni. W odcinku nie zabraknie też analizy największych niespodzianek wieczoru – od nagrody dla Mikey Madison po emocje wokół „Emilii Pérez”.
(00:07) Wstęp
(01:26) Jaka była to ceremonia Oscarów?
(03:25) Conan O'Brien versus Donald Trump
(05:42) Dlaczego i jak Akademia chce przyciągać młodych odbiorców?
(07:48) Czy Amerykanie uważają, ze przemysł filmowy szwankuje?
(10:05) Film roku: Anora. Co było największa niespodzianką na tegorocznych Oscarach.
(15:10) Dystrybucja Anorą i problemy z oglądalnością
(16:44) Blockbustery i kino niezależne - czy mamy to czynienia z jakimś rozłamem?
(19:02) Brutalista - co wyróżnia ten flm?
(22:56) Oscar dla kobiecej roli pierwszoplanowej: Mikey Madison. Czy Demi Moore została skrzywdzona?
(25:10) Animacja pełnometrażowa: Flow
(28:50) Film zagraniczny "I'm still here". I czy "Dziewczyna z igłą" musiała przegrać?
(30:52) Kary dla "Emilii Pérez"
(34:35) Aktor drugoplanowany: Kieran Culkin za "Prawdziwy ból" oraz Chopin na Oscarach!
(37:06) Co z tej gali wynika na przyszłość?
(41:27) Podsumowanie
Najciekawsze wydarzenia w kulturze omawiane przez dziennikarzy „Polityki”. Premiery kinowe, muzyczne i literackie. Wnikliwe komentarze i rekomendacje dla wszystkich, którzy chcą lepiej orientować się w świecie kultury.
Zapraszają Bartek Chaciński i Janusz Wróblewski.
Nowe odcinki w każdy piątek rano.