Najciekawsze wydarzenia w kulturze omawiane przez dziennikarzy „Polityki”. Premiery kinowe, muzyczne i literackie. Wnikliwe komentarze i rekomendacje dla wszyst...
Oscary 2025. O Trumpie ani słowa, triumfują filmy niezależne. Co to mówi o kinie?
Czy Oscary wciąż mają moc przyciągania widzów? Czy Akademia rozumie, jak zmienia się filmowy świat? I dlaczego to kameralna „Anora” Seana Bakera zgarnęła najważniejsze nagrody? 97. gala Oscarów zaskoczyła eskapistycznym tonem, pomijając napiętą sytuację polityczną, a zamiast tego skupiając się na urokach kina niezależnego. Janusz Wróblewski zaprasza do rozmowy Katarzynę Czajkę-Kominiarczuk i Jakuba Demiańczuka – wspólnie podsumowują galę, oceniają debiut Conana O’Briena jako prowadzącego oraz zastanawiają się, czy Akademia zaczyna szukać nowych dróg dotarcia do młodej widowni. W odcinku nie zabraknie też analizy największych niespodzianek wieczoru – od nagrody dla Mikey Madison po emocje wokół „Emilii Pérez”.
(00:07) Wstęp
(01:26) Jaka była to ceremonia Oscarów?
(03:25) Conan O'Brien versus Donald Trump
(05:42) Dlaczego i jak Akademia chce przyciągać młodych odbiorców?
(07:48) Czy Amerykanie uważają, ze przemysł filmowy szwankuje?
(10:05) Film roku: Anora. Co było największa niespodzianką na tegorocznych Oscarach.
(15:10) Dystrybucja Anorą i problemy z oglądalnością
(16:44) Blockbustery i kino niezależne - czy mamy to czynienia z jakimś rozłamem?
(19:02) Brutalista - co wyróżnia ten flm?
(22:56) Oscar dla kobiecej roli pierwszoplanowej: Mikey Madison. Czy Demi Moore została skrzywdzona?
(25:10) Animacja pełnometrażowa: Flow
(28:50) Film zagraniczny "I'm still here". I czy "Dziewczyna z igłą" musiała przegrać?
(30:52) Kary dla "Emilii Pérez"
(34:35) Aktor drugoplanowany: Kieran Culkin za "Prawdziwy ból" oraz Chopin na Oscarach!
(37:06) Co z tej gali wynika na przyszłość?
(41:27) Podsumowanie
--------
43:08
Pieseły na froncie internetowym: jak grupa NAFO walczy z rosyjską propagandą?
Czy wielkie czyny mogą jeszcze mieć znaczenie w świecie małych, medialnych gestów? I jak folkowi bohaterowie z przeszłości inspirują cyfrowych wojowników z NAFO? W najnowszym odcinku „Kultury na weekend” Bartek Chaciński rozmawia z Kamilem Dyszewskim, inicjatorem i współtwórcą ruchu NAFO, laureatem Paszportu POLITYKI 2024 w kategorii Kultura cyfrowa. O internetowej armii piesełów walczących z rosyjską dezinformacją, o sile memów w czasach wojny i o tym, dlaczego warto pamiętać o takich postaciach jak Jamie Macpherson czy William Brennan. A także o tym, jak wygląda współpraca NAFO z Amerykanami, co Kamil Dyszewski myśli o dzisiejszych celebrytach i dlaczego zarejestrował NAFO jako znak towarowy. Rozmawia Bartek Chaciński. Podkast powstał we współpracy z Fundacją PZU.
(00:10) Wstęp
(01:05) Internetowy alias Kamila Dyszewskiego–Kama_Kamilia, do czego to jest nawiązanie?
(02:35) Czym jest NAFO: North Atlantic Treaty Organization?
(04:54) Czy Elon Musk spotka się z NAFO w sądzie?
(06:54) Moment przełomowy dla NAFO
(09:57) Jaką siłą internetową jest NAFO?
(11:08) Świat wielkich czynów i małych ludzi versus świat małych czynów i wielkich ludzi
(12:22) Czy Rosjanie próbowali kontrofensywy w memach?
(16:50) NAFO, NATO i wsparcie Amerykanów
(23:00) Współpracownicy nowej administracji prezydenta USA
(25:42) Czy NAFO sięga do współpracy z amerykańskim rządem?
(28:42) Czy NAFO będzie istnieć po zakończeniu wojny w Ukrainie?
(30:24) Co znajdzie się na playliście Kamila Dyszewskiego?
(32:20) Historia Jamiego Macphersona, muzycznego Robin Hooda
(34:15) Historia Williama Brennana i jego wpływ na Boba Dylana
(35:01) Podsumowanie
--------
37:39
Kuba Więcek: nie za karę i nie dla pieniędzy
Jak to jest grać jazz w świecie popu? Czy może on wypełnić wielką salę bez wsparcia dużych gwiazd? W odcinku "Kultury na weekend" Bartek Chaciński rozmawia z Kubą Więckiem – saksofonistą, kompozytorem i laureatem Paszportu POLITYKI 2024. O przełamywaniu gatunkowych granic, wyjątkowym koncercie Hoshii w NOSPR, współpracy z Piotrem Orzechowskim i kulisach twórczego procesu. A także o tym, dlaczego jego zespół tak dobrze dogaduje się z duetem Franek Warzywa & Młody Budda. Podkast powstał we współpracy z Fundacją PZU.
(00:20) Wstęp
(01:22) Czym jest młody, polski jazz?
(02:57) Telewizja śniadaniowa jako platforma do pokazywania jazzu
(04:25) Koncert Hoshii w NOSPR - czy można byłoby zrobić koncert bez gwiazd?
(08:22) Hoshii a współpraca z innymi muzykami
(11:11) Współpraca z Frankiem Warzywa & Młodym Buddą
(14:10) Jak wygląda proces komponowania u Kuby Więcka - czy to strumień świadomości?
(19:30) Czy saksofon męczy Kubę Więcka?
(21:46) Duet: Piotr Orzechowski i Kuba Więcek
(25:40) O działaniu na własną rękę
(27:49) Nowy singiel Hoshii - Yumi
(29:52) Czy Paszport Polityki już pomógł Więckowi?
(32:25) Podsumowanie
--------
33:08
To jest gra na emocjach. Czyli muzyka z gier wideo na scenie
Jaką moc kryje w sobie muzyka z gier wideo, gdy oderwiemy ją od pikseli i przeniesiemy na scenę? Czy alternatywne aranżacje klasyków z „Final Fantasy”, „Resident Evil” czy „The Last of Us” mogą opowiedzieć nowe historie? Odpowiedzi szuka seria koncertów Sounds of Gaming, która łączy emocje gier z eksperymentalnym podejściem polskiej sceny alternatywnej. W projekt zaangażowali się m.in. Wojciech Krasowski, Olga Anna Markowska i Robert Piernikowski – rozmówcy podkastu. Trasa rozpoczyna się już 7 marca w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. O nostalgii i muzyce rozmawia Bartek Chaciński.
(00:22) Wstęp: o muzyce w grach wideo
(01:48) Jakie są ulubione gry wideo gości?
(03:50) Jaka była inspiracja na przygotowanie takiego wydarzenia, czego będzie można posłuchać?
(10:12) Jak wyglądała praca nad materiałem?
(13:20) Zderzenie świata nut i emocji
(16:35) Co będzie zaskakujące dla odbiorców?
(21:05) Co oznacza hasło „gra jako rozbudowany film wewnętrzny”?
--------
29:22
Z Indii na Berlinale: jak Polska wpłynęła na reżysera Arjuna Talwara?
Jak Polska stała się inspiracją dla reżysera z Indii? Dlaczego Arjun Talwar porzucił Delhi, by studiować w łódzkiej filmówce? Jak widzi nasz kraj i co najbardziej go tutaj zaskoczyło? W najnowszym odcinku „Kultury na weekend” Janusz Wróblewski rozmawia z reżyserem dokumentu „Listy z Wilczej”. Film, którego premiera odbędzie się na Berlinale, to dowcipny autoportret emigranta i jednocześnie gorzka diagnoza Polski widzianej oczami przybysza. Czy „Listy z Wilczej” mają szansę na międzynarodowy sukces i jak odbiorą go polscy widzowie?
(01:26) Dlaczego Arjun Talwar przyjechał do Polski?
(02:20) Jaką Polskę przedstawia reżyser z perspektywy ul. Wilczej?
(04:30) O perspektywie autora, Pawle Łozińskim i sztuce poznawania ludzi
(06:50) O bezpośrednim impulsie do realizacji filmu
(10:20) O byciu emigrantem w Polsce – doświadczenia Arjuna Talwara: pierwsze wizyty, nauka języka
(16:30) Jakich polskich reżyserów ceni Arjun Talwar?
(19:40) Dlaczego Arjun Talwar został pobity przez Polaków i dlaczego pokazał to w filmie?
(23:32) O samotności w Europie
(26:30) O byciu w zawieszeniu jako emigrant
(30:14) Relacje Polaków i ich sąsiadów.
Najciekawsze wydarzenia w kulturze omawiane przez dziennikarzy „Polityki”. Premiery kinowe, muzyczne i literackie. Wnikliwe komentarze i rekomendacje dla wszystkich, którzy chcą lepiej orientować się w świecie kultury.
Zapraszają Bartek Chaciński i Janusz Wróblewski.
Nowe odcinki w każdy piątek rano.