Nasza Szkoła, podkast tygodnika „Polityka” poświęcony polskiej edukacji i nauce. Przyglądamy się jej wyzwaniom, sukcesom oraz możliwościom zmian. To podkast dla...
Zniknie WOS? Edukacja obywatelska: co to będzie i kto ma tego uczyć. Objaśnia Jędrzej Witkowski
Czy polska szkoła przygotowuje młodych do życia w społeczeństwie? Od września w szkołach średnich pojawi się nowy przedmiot: edukacja obywatelska, który ma nauczyć m.in. tworzenia petycji, organizowania kampanii wyborczych, udziału w konsultacjach społecznych czy wypełniania urzędowych formularzy. O tym, jak będzie wyglądała ta nauka w praktyce, czy wpłynie na zaangażowanie społeczne młodzieży i jakie wyzwania stoją przed nauczycielami, opowiada dr Jędrzej Witkowski z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pyta Joanna Cieśla.
(00:00) Najlepsze fragmenty
(00:45) Intro
(01:19) Czego potrzebują młodzi ludzie, żeby być odpowiedzialnymi obywatelami?
(03:25) Edukacja obywatelska a edukacja patriotyczna – dlaczego dobrze to odróżniać?
(06:59) Jak będzie wyglądała edukacja obywatelska w praktyce?
(13:25) Jak wygląda narodowa i europejska tożsamość młodzieży? Wyniki badań
(15:35) Zaangażowanie ucznia: praktyka w ramach edukacji obywatelskiej
(21:33) Wyzwania dla nauczycieli edukacji obywatelskiej
(25:09) Kto będzie uczył tego przedmiotu?
(27:36) Czy wiedza o społeczeństwie zniknie z listy przedmiotów?
(28:50) Dlaczego polska młodzież nie ufa instytucjom publicznym?
(32:45) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy edukacyjne, psychologiczne i społeczne. Skorzystaj z kodu SZKOLA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
34:28
Jak rozmawiać w szkole o wojnie? Tłumaczy Dariusz Chętkowski
Jak rozmawiać z uczniami o wojnie, kiedy wokół tyle lęku i emocji? Czy szkoła powinna być przestrzenią do takich dyskusji, czy raczej trzymać się z daleka od polityki? Joanna Cieśla rozmawia z Dariuszem Chętkowskim, nauczycielem i autorem „Polityki”, o tym, dlaczego szkoła często unika trudnych tematów, jak wspierać uczniów w wyrażaniu poglądów i czy lekcje literatury mogą być okazją do ważnych rozmów o współczesności.
(00:28) Wstęp
(01:12) Czy nauczyciele i uczniowie chętnie rozmawiają o wojnie za wschodnią granicą?
(03:44) „Szkoła przyzwyczajona jest do niesamodzielności” i powinna trzymać się z daleka od polityki
(07:42) Jak uczniowie interpretują konteksty społeczne i problemy polityczne w dziełach literatury
(11:25) O lękach uczniów, którzy boją się zabrać głos na tematy polityczne
(15:42) Ujawnianie się poglądów uczniów w internecie
(16:40) Czy usunąć „aktywność” z oceny ucznia? Zwiększa się grono osób, które nie odzywają się na lekcji
(22:52) Wychowywanie bez agresji versus umiejętność walki. Jak sobie z tym radzić?
(26:57) Czy szkoła wspiera w radzeniu sobie z agresją w życiu?
(30:11) Agresja w „Chłopach” Reymonta
(32:18) Podsumowanie
--------
33:59
Katarzyna Lubnauer: co z reformą szkoły i plagą bzdur
Czy szkoła może uchronić nas przed dezinformacją? Jakie zmiany czekają uczniów i nauczycieli? Czy nowy system nauczania sprawi, że uczniowie będą myśleć krytycznie, czy tylko namiesza w programie? Gościnią podkastu jest wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer. W tym odcinku rozmawiamy o reformie: co się zmieni, czego będą uczyć się przyszłe pokolenia i czy wspólny blok przyrodniczy pomoże walczyć z absurdalnymi teoriami. Poruszamy też temat prac domowych, matur i tego, czy konsultacje podstaw programowych mogą realnie wpłynąć na przyszłość szkoły.
(00:46) Wstęp i badania Eurobarometru
(03:40) Dlaczego Polacy nie wierzą nauce?
(06:52) Czemu ma służyć edukacja zdrowotna w polskiej szkole?
(08:36) Dlaczego edukacja zdrowotna nie będzie przedmiotem obowiązkowym?
(12:58) O nadchodzących zmianach w reformie edukacji
(16:30) O edukacji klimatycznej w szkole
(19:50) Konsultacje dotyczące podstawy programowej: współpraca z ponad 20 tys. nauczycieli
(26:48) Edukacja obywatelska
(30:50) Czy nauczyciele mogą się jeszcze zgłaszać do konsultacji dotyczących reformy?
(33:08) Czy będzie egzamin ośmioklasisty z przedmiotów przyrodniczych?
(37:00) Prace domowe: rezygnujemy czy nie?
(41:25) Podsumowanie
--------
43:33
Edukacja zdrowotna: co czeka szkoły? Wyjaśnia Tosia Kopyt
Jak będą wyglądać zajęcia z edukacji zdrowotnej? Czy to tylko biologia i WF, czy coś więcej? Co dokładnie znajdzie się w ich programie i jak mogą pomóc młodzieży? W tym odcinku Joanna Cieśla rozmawia z Tosią Kopyt, nauczycielką wdż i ekspertką ds. podstawy programowej edukacji zdrowotnej o nowych zagadnieniach tego przedmiotu – związanych np. ze zdrowiem psychicznym, a także z tym, jak dbałość o zdrowie w praktyce powinna wyglądać. Jeśli zatem ktoś ma do szkoły żal, że nie dość dobrze przygotowuje do życia, warto, żeby edukacji zdrowotnej dał szansę!
(00:56) Czy to dobrze, że edukacja zdrowotna nie będzie przedmiotem obowiązkowym od kolejnego roku szkolnego?
(03:25) Dlaczego edukacja zdrowotna jest potrzebna jako oddzielny przedmiot, wydzielony spoza innych lekcji?
(09:52) Jak będą w praktyce wyglądać lekcje nieobowiązkowe edukacji zdrowotnej w szkole? Jaka jest przyszłość wychowania do życia w rodzinie?
(14:11) Od czego rozpocząć naukę edukacji zdrowotnej – jakie wątki są najbardziej palące?
(19:35) O edukacji seksualnej – rozmowa o definicjach
(21:39) Zdrowie psychiczne – dlaczego potrzebna jest rozmowa z nastolatkami na ten temat?
(25:47) „Odromantyzowywanie” zdrowia psychicznego – na czym polega?
(29:35) Rezygnacja z edukacji zdrowotnej na rzecz zdrowia psychicznego (i wolnej godziny w zajęciach)?
--------
33:59
Donald Trump z Grzegorzem Braunem w szkole, czyli jak rozmawiać z młodzieżą o polityce
W tym odcinku podkastu „Nasza szkoła” Joanna Cieśla rozmawia z dr Agnieszką Jankowiak-Maik, nauczycielką znaną jako Babka od histy, o tym, jak radzić sobie z politycznymi tematami na lekcjach. Ekscytacja uczniów bieżącymi wydarzeniami politycznymi, często powierzchowna i oparta na „celebrytach” polityki, bywa punktem wyjścia do rozmów o trudnych zagadnieniach, takich jak migracja czy dyskryminacja. Jak reagować na żarty czy komentarze zahaczające o poważne tematy? Babka od histy dzieli się konkretnymi wskazówkami, jak prowadzić takie dyskusje bez obaw o zarzuty indoktrynacji czy agitacji.
(1:31) Jak młodzież reaguje na inaugurację Donalda Trumpa?
(3:08) Kiedy i w jaki sposób rozmawiać o ważnych tematach, np. migracyjnych, z uczniami?
(10:12) Jak i czy rozmawiać w szkole o polityce (polskiej i zagranicznej)?
(14:44) Najtrudniejsze pytania polityczne, jakie dostawała Babki od histy
(20:48) Czy polityka to wątek szczególnie wrażliwy w polskiej szkole?
(25:28) Jaka ma być przyszłość wosu w szkole i jak reagować na wydarzenia społeczne w klasach?
Nasza Szkoła, podkast tygodnika „Polityka” poświęcony polskiej edukacji i nauce. Przyglądamy się jej wyzwaniom, sukcesom oraz możliwościom zmian. To podkast dla tych, którzy szukają odpowiedzi na pytanie, jak powinna wyglądać szkoła, by odpowiadała na potrzeby współczesności.
Zaprasza dziennikarka tygodnika Polityka: Joanna Cieśla.
Nowe odcinki co dwa tygodnie, w poniedziałek rano.