Jak się (na)uczyć scrollować świadomie? O dezinformacji z Maią Mazurkiewicz
Zalewają nas fale fake newsów i zmanipulowanych informacji – jak się przed nimi bronić? W dobie szybkich technologii nawet specjalistom trudno rozstrzygnąć na pierwszy rzut oka, czy mają do czynienia z rzetelnym przekazem, celowo zmanipulowanym czy może nieświadomie zniekształconym przez czyjąś pomyłkę. Maia Mazurkiewicz, ekspertka ds. dezinformacji i prezeska Fundacji PZU, opowiada o tym, jak się bronić przed dezinformacją oraz świadomie korzystać z mediów społecznościowych, a także o nowej kampanii PZU „Czysty przekaz”, która podpowiada, jak nie dać się dezinformacji. Ogranicz czas spędzany w sieci, sprawdzaj źródła i… nie klikaj bez namysłu. Posłuchaj, jak odzyskać kontrolę nad informacjami, które do Ciebie trafiają.
(00:23) Wstęp
(01:12) Czym jest dezinformacja?
(02:12) Czym są fake newsy i czym różnią się od dezinformacji?
(05:15) Emocje a dezinformacja
(08:36) Czy w ostatnich latach powstały nowe narzędzia dezinformacji?
(10:50) Po co się dezinformuje?
(15:03) Czy big techy to uosobienie zła?
(20:27) Czy możemy walczyć z dezinformacją?
(23:36) Budowanie postaw i nawyków w mediach społecznościowych
(29:36) Kampania PZU o dezinformacji: „Czysty przekaz”
(34:32) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy edukacyjne, psychologiczne i społeczne. Skorzystaj z kodu SZKOLA30, aby otrzymać 30 proc. zniżki na subskrypcję.
--------
35:34
Jak się (na)uczyć języków obcych? I czy można w dorosłości. Objaśnia Arlena Witt
Czy naprawdę wystarczy słuchać podkastów, by nauczyć się języka obcego? A może kluczem jest coś bardziej… analogowego, jak ręczne notatki? W tym odcinku rozmawiamy z Arleną Witt (Wittaminą), anglistką i twórczynią kanału „Po cudzemu”, o skutecznych metodach nauki języków zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Dowiesz się, kiedy zacząć naukę, czy szkoły językowe mają przyszłość, ilu języków da się uczyć jednocześnie i dlaczego motywacja to nie wszystko. Arlena zdradza też, co naprawdę działa na pierwszych etapach nauki i jak „sposobem” ogarnąć język w dorosłym życiu.
Z wiosną przychodzi też zmiana. Nasz podkast zyskuje nową nazwę: „Jak się (na)uczyć?”. Wychodzimy poza szkolne mury i zaglądamy w świat samokształcenia: przez całe życie. Sprawdź, jak się uczyć skutecznie. I z głową!
(00:23) Wstęp i wyjaśnienie zmiany nazwy podkastu
(01:01) Rozmowa o nauce języków obcych z Arleną Witt
(01:45) Czy można nauczyć się języków obcych tylko z podkastów?
(03:12) Najważniejsze kwestie na pierwszych etapach nauki
(06:27) Aplikacja czy nauka w szkole stacjonarnej: co wybrać?
(10:10) Czy szkoły językowe będą istnieć w przyszłości?
(14:15) Kiedy rozpocząć naukę języka obcego?
(18:28) Wpływ lateralizacji mózgu na naukę języka
(22:18) Motywacja i jej rola w nauce języka
(25:33) Jak wybrać dobrego nauczyciela języka?
(28:31) Ilu języków obcych można uczyć się jednocześnie?
(31:50) Pierwsze efekty nauki i rosnący entuzjazm
(34:03) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy edukacyjne, psychologiczne i społeczne. Skorzystaj z kodu SZKOLA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
35:04
Zniknie WOS? Edukacja obywatelska: co to będzie i kto ma tego uczyć. Objaśnia Jędrzej Witkowski
Czy polska szkoła przygotowuje młodych do życia w społeczeństwie? Od września w szkołach średnich pojawi się nowy przedmiot: edukacja obywatelska, który ma nauczyć m.in. tworzenia petycji, organizowania kampanii wyborczych, udziału w konsultacjach społecznych czy wypełniania urzędowych formularzy. O tym, jak będzie wyglądała ta nauka w praktyce, czy wpłynie na zaangażowanie społeczne młodzieży i jakie wyzwania stoją przed nauczycielami, opowiada dr Jędrzej Witkowski z Centrum Edukacji Obywatelskiej. Pyta Joanna Cieśla.
(00:00) Najlepsze fragmenty
(00:45) Intro
(01:19) Czego potrzebują młodzi ludzie, żeby być odpowiedzialnymi obywatelami?
(03:25) Edukacja obywatelska a edukacja patriotyczna – dlaczego dobrze to odróżniać?
(06:59) Jak będzie wyglądała edukacja obywatelska w praktyce?
(13:25) Jak wygląda narodowa i europejska tożsamość młodzieży? Wyniki badań
(15:35) Zaangażowanie ucznia: praktyka w ramach edukacji obywatelskiej
(21:33) Wyzwania dla nauczycieli edukacji obywatelskiej
(25:09) Kto będzie uczył tego przedmiotu?
(27:36) Czy wiedza o społeczeństwie zniknie z listy przedmiotów?
(28:50) Dlaczego polska młodzież nie ufa instytucjom publicznym?
(32:45) Podsumowanie.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Wykup dostęp do Polityka.pl i odkryj bogaty zbiór materiałów na tematy edukacyjne, psychologiczne i społeczne. Skorzystaj z kodu SZKOLA30, aby otrzymać 30% zniżki na subskrypcję.
--------
34:28
Jak rozmawiać w szkole o wojnie? Tłumaczy Dariusz Chętkowski
Jak rozmawiać z uczniami o wojnie, kiedy wokół tyle lęku i emocji? Czy szkoła powinna być przestrzenią do takich dyskusji, czy raczej trzymać się z daleka od polityki? Joanna Cieśla rozmawia z Dariuszem Chętkowskim, nauczycielem i autorem „Polityki”, o tym, dlaczego szkoła często unika trudnych tematów, jak wspierać uczniów w wyrażaniu poglądów i czy lekcje literatury mogą być okazją do ważnych rozmów o współczesności.
(00:28) Wstęp
(01:12) Czy nauczyciele i uczniowie chętnie rozmawiają o wojnie za wschodnią granicą?
(03:44) „Szkoła przyzwyczajona jest do niesamodzielności” i powinna trzymać się z daleka od polityki
(07:42) Jak uczniowie interpretują konteksty społeczne i problemy polityczne w dziełach literatury
(11:25) O lękach uczniów, którzy boją się zabrać głos na tematy polityczne
(15:42) Ujawnianie się poglądów uczniów w internecie
(16:40) Czy usunąć „aktywność” z oceny ucznia? Zwiększa się grono osób, które nie odzywają się na lekcji
(22:52) Wychowywanie bez agresji versus umiejętność walki. Jak sobie z tym radzić?
(26:57) Czy szkoła wspiera w radzeniu sobie z agresją w życiu?
(30:11) Agresja w „Chłopach” Reymonta
(32:18) Podsumowanie
--------
33:59
Katarzyna Lubnauer: co z reformą szkoły i plagą bzdur
Czy szkoła może uchronić nas przed dezinformacją? Jakie zmiany czekają uczniów i nauczycieli? Czy nowy system nauczania sprawi, że uczniowie będą myśleć krytycznie, czy tylko namiesza w programie? Gościnią podkastu jest wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer. W tym odcinku rozmawiamy o reformie: co się zmieni, czego będą uczyć się przyszłe pokolenia i czy wspólny blok przyrodniczy pomoże walczyć z absurdalnymi teoriami. Poruszamy też temat prac domowych, matur i tego, czy konsultacje podstaw programowych mogą realnie wpłynąć na przyszłość szkoły.
(00:46) Wstęp i badania Eurobarometru
(03:40) Dlaczego Polacy nie wierzą nauce?
(06:52) Czemu ma służyć edukacja zdrowotna w polskiej szkole?
(08:36) Dlaczego edukacja zdrowotna nie będzie przedmiotem obowiązkowym?
(12:58) O nadchodzących zmianach w reformie edukacji
(16:30) O edukacji klimatycznej w szkole
(19:50) Konsultacje dotyczące podstawy programowej: współpraca z ponad 20 tys. nauczycieli
(26:48) Edukacja obywatelska
(30:50) Czy nauczyciele mogą się jeszcze zgłaszać do konsultacji dotyczących reformy?
(33:08) Czy będzie egzamin ośmioklasisty z przedmiotów przyrodniczych?
(37:00) Prace domowe: rezygnujemy czy nie?
(41:25) Podsumowanie
„Jak się (na)uczyć”, podkast tygodnika „Polityka” poświęcony polskiej nauce, edukacji i sztuce uczenia się – zarówno siebie, jak i innych. Rozmawiamy o tym, jak zdobywać wiedzę, rozwijać umiejętności i skutecznie przekazywać je dalej, bo na naukę nigdy nie jest za późno! Zaprasza dziennikarka tygodnika „Polityka” Joanna Cieśla.