Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym j...
Wyzwania twórców – film, reklama i AI a nowe pokolenie odbiorców
Dzisiejsza AI potrafi bez problemu wygenerować animacje i treści wideo na podstawie dowolnego scenariusza, samodzielnie je zmontować, poprawić jakość materiałów, zbudować realistyczne postaci i jeszcze dodać dubbing bez udziału aktorów. Na koniec – jest w stanie opracować strategię promocji i przewidzieć, które reklamy będą bardziej efektywne. Czy więc twórcy wideo mają się czego bać? AI generuje, nie tworzy i to wydaje się kluczowe. Sztuczna inteligencja nie potrafi wyjść poza dostępne schematy oparte na bazie danych; nie rozumie kontekstu kulturowego i emocjonalnego tak, jak ludzie, nie jest w stanie nawiązać relacji z klientem, wypracować indywidualnego stylu czy wejść w pracę zespołową, która jest tak ważną częścią procesu kreatywnego. Na razie więc, może być świetnym narzędziem wspierającym twórców.
A czy twórcy filmowi i reklamowi czują już oddech konkurencji na placach? Czy istnieje plan B? W jaki sposób angażować dzisiejszych odbiorców, których „attention span” wynosi ok. 9 sekund? Kto dziś interesuje się sztuką w jej głębszym znaczeniu? Czy odbiorcy są w stanie docenić twórczą kreatywność? Odpowiedzi na te m.in. pytania szukali: reżyser, scenarzysta i producent Miłosz Kozioł w rozmowie z naukowczynią i producentką wydarzeń kulturalnych Agatą Bisping.
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-designu.
--------
48:01
Cyfrowa moda i sztuka – jak VR kształtuje nową rzeczywistość projektowania?
Trudno o bardziej niezwykłe spotkanie przeszłości z przyszłością, sztuki z technologią, tradycyjnej sceny teatralnej z najnowszymi rozwiązaniami z obszaru VR (Virtual Reality) i AR (Augmented Reality). Jedno jest pewne – teatr wkroczył w nową erę. Zaledwie kilka miesięcy temu (14. czerwca 2024 r.) we Florencji odbyła się światowa premiera eksperymentalnej opery hybrydowej „Orfeo & Lwanda Hybrid Opera”, opowiadającej historię XVIII-wiecznego afrykańskiego wojownika Lwandy Magere i Orfeusza. Spektakl realizowany był równolegle na fizycznej scenie oraz na platformie spatial.io w metawersum VR Academia Electronica. Kostiumy, zarówno te materialne jak i wirtualne, zaprojektowała dr Anna Syczewska – interdyscyplinarna artystka, która prowadzi zajęcia na Uniwersytecie SWPS w Krakowie. W procesie projektowym wykorzystuje sztuczną inteligencję.
Jakie wnioski płyną z tego eksperymentu? Czy wirtualna rzeczywistość stanie faktycznie idealną przestrzenią dla sztuki współczesnej, skoro możliwości VR wydają się nieograniczone? Czy projektowanie wirtualnych kostiumów ma sens i do kogo jest adresowane? Jak zmieni się rola projektanta w niedalekiej przyszłości?
O swoich doświadczeniach opowiedziała artystka i projektantka dr Anna Syczewska w rozmowie z naukowczynią i projektantką innowacji Agatą Bisping.
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-designu.
--------
42:54
Od pomysłu do zmiany – jak tworzyć i wdrażać innowacje - Anna Wróblewska, Agata Bisping
Nie bez powodu proces projektowania innowacji porównuje się do układania puzzli, których kształty jeszcze nie zostały wymyślone. W tym abstrakcyjnym porównaniu kryje się sporo prawdy, bo innowacyjność to sztuka poruszania się poza schematami, szukania prostszych rozwiązań dla złożonych problemów, łączenia znanych elementów w nowatorskie układy. Inaczej mówiąc, to maraton kreatywności i wytrwałości.
Jak zdefiniować innowacje? Co jest kluczowe w procesie ich projektowania? Jakie elementy wspierają ten proces, a jakie – stanowią największą barierę? Czy innowacyjność da się zmierzyć, a jeśli tak, to w jaki sposób? Jak rozmawiać o innowacjach, by lepiej zrozumieć ich oddziaływanie społeczne? O swoim rozumieniu innowacji oraz samego procesu twórczego, opowiedziała specjalistka ds. zarządzania innowację i designem Anna Wróblewska podczas spotkania z Agatą Bisping.
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-designu.
--------
55:59
O światach wyobrażonych, czyli jak tworzyć scenografię? - Aleksandra Twardowska-Kaczmarek, Agata Bisping
Zarówno projektowanie wnętrz jak i tworzenie scenografii sprowadza się do kreowania przestrzeni; oba obszary twórcze mają więc wspólny mianownik. Ale nie brakuje też między nimi zasadniczych różnic. Dla architekta wnętrz jednym z priorytetów jest funkcjonalność przestrzeni w kontekście jej codziennego użytkowania oraz – indywidulane potrzeby klienta. Scenograf w swoich działaniach nie musi przejmować się upodobaniami jednostki, a tworząc oprawę wizualną zazwyczaj ucieka od banału codzienności. Oba światy zbudowane są jednak na fundamencie estetyki, poszukiwaniu harmonii i odwoływaniu się do emocji.
Jak wejść w dialog z twórcą i zbudować kontekst do zaprezentowania jego działa? Na ile mogą tu być przydatne doświadczenia projektanta wnętrz? Czego nie można pominąć tworząc scenografię? Czym różnią się pod tym względem scenografie telewizyjne od teatralnych czy operowych? Co jest kluczowe w pracy projektowej? Czy edukacja w tym obszarze trwa przez całe życie? Kto może na te pytania odpowiedzieć lepiej niż projektantka wnętrz i scenografka Aleksandra Twardowska-Kaczmarek w rozmowie z projektantką usług, doświadczeń i procesów Agatą Bisping.
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-designu.
--------
42:28
Otwórz się na naukę – Lifelong Learning i rozwój kompetencji miękkich
Kompetencje miękkie to umiejętności interpersonalne i społeczne; to one decydują o tym, w jaki sposób komunikujemy się z innymi, zarządzamy swoimi emocjami czy radzimy sobie w trudnych sytuacjach. Są one bezpośrednio zależne od inteligencji emocjonalnej, która w dobie AI staje się czynnikiem coraz bardziej docenianym na rynku pracy. O ile bowiem nieuchronna jest automatyzacja wielu zadań wykonywanych do tej pory przez człowieka, o tyle – zarządzania emocjami czy kreatywnym myśleniem, na razie, zautomatyzować się nie da.
Dlaczego kompetencje miękkie to kompetencje przyszłości? Czy można je wypracować i jak to zrobić? Czego warto uczyć się w tej kwestii od innych? Jak odkryć i wzmacniać swoją inteligencję emocjonalną? Te i wiele innych wątków poruszą Sylwii Bodnar – psycholożka specjalizująca się w projektowaniu komunikacji i Mateusza Antczaka – twórca i badacz programów brandingowych.
Katedra Grafiki Uniwersytetu SWPS:
https://grafika.swps.pl/
https://facebook.com/grafikaswps
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-designu
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: design.swps.pl