Powered by RND
PodcastySztukaStrefa Designu Uniwersytetu SWPS
Słuchaj Strefa Designu Uniwersytetu SWPS w aplikacji
Słuchaj Strefa Designu Uniwersytetu SWPS w aplikacji
(4 676)(250 137)
Zapisz stacje
Budzik
Sleep timer

Strefa Designu Uniwersytetu SWPS

Podcast Strefa Designu Uniwersytetu SWPS
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS
Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym j...

Dostępne odcinki

5 z 235
  • Projektowanie uniwersalne a design, który łączy zmysły, czyli jak tworzyć dla wszystkich?
    To, co działa w jednej kulturze, branży czy grupie społecznej, nie musi automatycznie sprawdzać się w innej. O różnicach w odbiorze danego projektu decydują tradycje, wzorce kulturowe i tak oczywiste czynniki jak: wiek, styl życia czy zdolności percepcyjne poszczególnych osób. Dlatego osiągnięcie uniwersalnych efektów w designie jest ogromnym wyzwaniem. Projektant musi brać pod uwagę zróżnicowane potrzeby odbiorców (także tych z niepełnosprawnościami), balansując na cienkiej granicy między personalizacją produktu/usługi, a jego szeroką funkcjonalnością. O swoich doświadczeniach z uniwersalnym projektowaniem i designem opartym na zmysłach opowiedział artysta interdyscyplinarny i projektant dr Lech Kolasiński w rozmowie z naukowczynią Agatą Bisping. Podczas spotkania szukali odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Czym jest projektowanie uniwersalne? Co robić, by design był inkluzywny społecznie? Z jakich zmysłów najintensywniej korzysta projektant? Na czym polega projektowanie dotykowe (także dla osób widzących)? Czym są adaptacje edukacyjne? Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-designu.
    --------  
    49:12
  • Czy ekologiczne projektowanie to greenwashing?
    Zrównoważone projektowanie cyfrowe to tworzenie technologii, stron internetowych i aplikacji w sposób minimalizujący ślad węglowy. Chodzi m.in. o optymalizację kodu, ograniczenie zużycia energii przez serwery, ekologiczne UX/UI i promowanie świadomego korzystania ze zdobyczy cyfrowych. Niestety zdarza się i tak, że firmy pozorują proekologiczne działania i deklarują „zielony design”, podczas gdy w rzeczywistości korzystają z nieefektywnych technologii, a ich serwery absorbują ogromne ilości energii zasilanej paliwami kopalnymi. Czym naprawdę jest „cyfrowa zieleń”? Jak unikać greenwashingu w projektach cyfrowych? W jaki sposób sprawdzić autentyczność działań na rzecz ekologii? Jak powinien wyglądać proces projektowy w duchu zrównoważonego rozwoju? Jak zwiększać świadomość projektantów w tym obszarze? Dlaczego warto angażować specjalistów od ekologii cyfrowej w proces projektowy? Temat „zielonego projektowania” omówiły – UX Researcherka Anna Sieroń (prowadząca) oraz Senior UX Researcherka Agnieszka Wilke-Trochymiak. W ramach cyklu „Prawdy i mity o ekologii. Jak być eko, kiedy jest się zielonym?” przyglądamy się najczęściej powtarzanym mitom na temat ekologii. W świecie pełnym sprzecznych informacji i uproszczonych odpowiedzi pomagamy oddzielić fakty od mitów, dostarczając wiedzy popartej nauką i doświadczeniem ekspertów. Naszym celem jest wspieranie świadomych wyborów oraz pokazanie, jak być naprawdę eko, nawet gdy dopiero zaczynamy swoją przygodę ze zrównoważonym stylem życia. Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-designu
    --------  
    57:38
  • Wyzwania twórców – film, reklama i AI a nowe pokolenie odbiorców
    Dzisiejsza AI potrafi bez problemu wygenerować animacje i treści wideo na podstawie dowolnego scenariusza, samodzielnie je zmontować, poprawić jakość materiałów, zbudować realistyczne postaci i jeszcze dodać dubbing bez udziału aktorów. Na koniec – jest w stanie opracować strategię promocji i przewidzieć, które reklamy będą bardziej efektywne. Czy więc twórcy wideo mają się czego bać? AI generuje, nie tworzy i to wydaje się kluczowe. Sztuczna inteligencja nie potrafi wyjść poza dostępne schematy oparte na bazie danych; nie rozumie kontekstu kulturowego i emocjonalnego tak, jak ludzie, nie jest w stanie nawiązać relacji z klientem, wypracować indywidualnego stylu czy wejść w pracę zespołową, która jest tak ważną częścią procesu kreatywnego. Na razie więc, może być świetnym narzędziem wspierającym twórców. A czy twórcy filmowi i reklamowi czują już oddech konkurencji na placach? Czy istnieje plan B? W jaki sposób angażować dzisiejszych odbiorców, których „attention span” wynosi ok. 9 sekund? Kto dziś interesuje się sztuką w jej głębszym znaczeniu? Czy odbiorcy są w stanie docenić twórczą kreatywność? Odpowiedzi na te m.in. pytania szukali: reżyser, scenarzysta i producent Miłosz Kozioł w rozmowie z naukowczynią i producentką wydarzeń kulturalnych Agatą Bisping. Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-designu.
    --------  
    48:01
  • Cyfrowa moda i sztuka – jak VR kształtuje nową rzeczywistość projektowania?
    Trudno o bardziej niezwykłe spotkanie przeszłości z przyszłością, sztuki z technologią, tradycyjnej sceny teatralnej z najnowszymi rozwiązaniami z obszaru VR (Virtual Reality) i AR (Augmented Reality). Jedno jest pewne – teatr wkroczył w nową erę. Zaledwie kilka miesięcy temu (14. czerwca 2024 r.) we Florencji odbyła się światowa premiera eksperymentalnej opery hybrydowej „Orfeo & Lwanda Hybrid Opera”, opowiadającej historię XVIII-wiecznego afrykańskiego wojownika Lwandy Magere i Orfeusza. Spektakl realizowany był równolegle na fizycznej scenie oraz na platformie spatial.io w metawersum VR Academia Electronica. Kostiumy, zarówno te materialne jak i wirtualne, zaprojektowała dr Anna Syczewska – interdyscyplinarna artystka, która prowadzi zajęcia na Uniwersytecie SWPS w Krakowie. W procesie projektowym wykorzystuje sztuczną inteligencję. Jakie wnioski płyną z tego eksperymentu? Czy wirtualna rzeczywistość stanie faktycznie idealną przestrzenią dla sztuki współczesnej, skoro możliwości VR wydają się nieograniczone? Czy projektowanie wirtualnych kostiumów ma sens i do kogo jest adresowane? Jak zmieni się rola projektanta w niedalekiej przyszłości? O swoich doświadczeniach opowiedziała artystka i projektantka dr Anna Syczewska w rozmowie z naukowczynią i projektantką innowacji Agatą Bisping. Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-designu.
    --------  
    42:54
  • Od pomysłu do zmiany – jak tworzyć i wdrażać innowacje - Anna Wróblewska, Agata Bisping
    Nie bez powodu proces projektowania innowacji porównuje się do układania puzzli, których kształty jeszcze nie zostały wymyślone. W tym abstrakcyjnym porównaniu kryje się sporo prawdy, bo innowacyjność to sztuka poruszania się poza schematami, szukania prostszych rozwiązań dla złożonych problemów, łączenia znanych elementów w nowatorskie układy. Inaczej mówiąc, to maraton kreatywności i wytrwałości. Jak zdefiniować innowacje? Co jest kluczowe w procesie ich projektowania? Jakie elementy wspierają ten proces, a jakie – stanowią największą barierę? Czy innowacyjność da się zmierzyć, a jeśli tak, to w jaki sposób? Jak rozmawiać o innowacjach, by lepiej zrozumieć ich oddziaływanie społeczne? O swoim rozumieniu innowacji oraz samego procesu twórczego, opowiedziała specjalistka ds. zarządzania innowację i designem Anna Wróblewska podczas spotkania z Agatą Bisping. Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-designu.
    --------  
    55:59

Więcej Sztuka podcastów

O Strefa Designu Uniwersytetu SWPS

Strefa Designu Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę z zakresu projektowania: produktów, architektury, wnętrz, mody i komunikacji. Pokazuje, czym jest dobre projektowanie i w jaki sposób realizuje ono konkretne potrzeby użytkowników. Więcej informacji o projekcie: design.swps.pl
Strona internetowa podcastu

Słuchaj Strefa Designu Uniwersytetu SWPS, Design Practice PL i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.12.0 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 3/26/2025 - 10:46:13 AM