Czy Janosik faktycznie był szlachetnym zbójem o rysach Marka Perepeczki? Czy prawdziwy William Wallace, czyli postać grana przez Mela Gibsona w „Bravehearcie”, ...
"Powrót Odyseusza". Dlaczego historia bohatera "Odysei" jest zawsze aktualna? I prof. Tomasz Mojsik
Film "Powrót Odyseusza" Umberto Pasoliniego po raz kolejny udowadnia, że "Odyseja" jest wciąż aktualna, plastyczna i może być wciąż odczytywana na nowo. Co więcej, można to osiągnąć, będąc wiernym literackiemu pierwowzorowi. Ile mitycznego Odyseusza jest w filmie z Ralphem Finnesem i Juliette Binoche w rolach głównych? Wyjaśnia prof. Tomasz Mojsik, historyk i filolog z Uniwersytetu w Białymstoku, znawca mitologii greckiej i autor książki "Odyseusz. Biografia nieautoryzowana".
--------
38:02
"Ocet jabłkowy". Prawda i fikcja w serialu o Belle Gibson i największym przekręcie w branży wellness
Australijka Belle Gibson zdobyła fortunę wmawiając ludziom, że cierpi z powodu guza mózgu w zaawansowanym stadium, ale wiedzie życie wolne od skutków choroby dzięki specjalnie opracowanej diecie i zdrowemu stylowi życia. Wszystko to za pośrednictwem konta na Instagramie i aplikacji. Żadnego raka rzecz jasna nie miała… Co w serialu "Ocet jabłkowy" jest prawdą? Czy druga bohaterka seriali, Mili Blake, jest prawdziwą postacią? Czy dziennikarz, który badał sprawę Belle Gibson miał żonę chorującą na raka?
--------
18:23
"Nosferatu". Wampir jak polski szlachciura i słowiański folklor w filmie I Jaga Moder "Legendystka"
Nowy film Roberta Eggersa to nie tylko remake klasycznego horroru Friedricha Murnaua z 1922 roku, ale też kopalnia odniesień do słowiańskiego i rumuńskiego folkloru. Dlaczego hrabia Orlok (Bill Skarsgard) wygląda w filmie jak rozpadający się trup? Czym była tajemnicza księga "Solomonari", którą posługuje się odpowiednik van Helsinga (Willem Defoe)? Dlaczego nieodłącznym elementem filmów o hrabim Orloku jest plaga? Czy wampir zawsze przedstawiany był jako romantyczny kochanek rodem z powieści "Dracula" Brama Strokera? Opowiada Jaga Moder, pisarka, popularyzatorka folkloru, w mediach społecznościowych znana jako Legendystka.
--------
34:45
"Maria Callas". Co jest prawdą, a co fikcją w filmie z Angeliną Jolie?
Chilijski reżyser Pablo Larrain wypełnił bardzo konkretną niszę w świecie filmu. Wyspecjalizował się w portretach znanych i majętnych kobiet, stojących u progu kryzysu nerwowego, w przełomowych momentach życia. Teraz sięgnął po historię legendy sceny operowej XX wieku, Marii Callas, w którą wciela się Angelina Jolie. Czy matka zmuszała ją do prostytucji? Jak wyglądał jej związek z Aristotelisem Onassisem? Dlaczego w filmie nie ma osoby, której rola w ostatnich dniach życia Callas jest bardzo niejasna?
--------
15:52
"Dziewczyna z igłą". Makabryczna historia seryjnej dzieciobójczyni i jej wpływ na Danię I prof. Grażyna Szelągowska
Ta historia sto lat temu wstrząsnęła Danią. Seryjna morderczyni topiła i paliła żywcem w piecyku niemowlęta. Ofiarą psychopatki Dagmar Overbye padło być może nawet 25 dzieci. Dziś jej historię przypomina polsko-duńsko-szwedzka koprodukcja "Dziewczyna z igłą", która ma szansę powalczyć o Oscara. Co z filmu "Dziewczyna z igłą" można wyczytać na temat sytuacji w międzywojennej Danii? Jak sprawa Overbye zmieniła kraj? Czy przypominał on państwo opiekuńcze, jakie znamy dzisiaj? Skąd w filmie postać weterana I wojny światowej, skoro państwo nie uczestniczyło w konflikcie? Jak zmieniało się w Danii podejście do aborcji i dlaczego zakazywali jej socjaldemokraci, a zalegalizowali konserwatyści? O tym wszystkim mówi prof. Grażyna Szelągowska, historyczka z Wydziału Historii Uniwersytetu Warszawskiego, znawczyni dziejów nowożytnej Skandynawii.
Czy Janosik faktycznie był szlachetnym zbójem o rysach Marka Perepeczki? Czy prawdziwy William Wallace, czyli postać grana przez Mela Gibsona w „Bravehearcie”, nosił kilt? Ile bzdur zdołał upchnąć Ridley Scott w „Napoleonie”? W podcaście „Prawda czasu i prawda ekranu” przyjrzymy się kinowym premierom oraz klasykom filmu i sprawdzimy, co w filmach i serialach, których fabuła osadzona jest w przeszłości, jest prawdą, a co fikcją. Nie od dziś wiadomo przecież, że jest prawda czasu i prawda ekranu.