„Kroniki paryskie” Kary Becker to podcast, przybliżający słuchaczom fascynujące historie z miasta świateł: o ludziach, zjawiskach, miejscach. Co działo się za m...
Zaklinacz żelaza, genialny inżynier, który potrafił dokonać niemożliwego. Jego górująca nad Paryżem wieża jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków świata. Symbolem miasta świateł, który w ciągu roku odwiedza około siedem milionów turystów. Ale przecież nie od razu spotkała się z uznaniem. Przeciwko jej powstaniu protestowali najwięksi artyści. Guy de Maupassant utrzymywał przecież, że „Paryż najpiękniej prezentuje się właśnie z Wieży Eiffla, bo to jedyne miejsce, z którego jej nie widać”. Żelazna dama miasta świateł skrywa wiele historii. Równie fascynujących, co życiorys jej twórcy. Gustave Eiffel stworzył kilkaset budowli w 30 krajach. Jego nazwisko związane było z głośnym skandalem. Trafił nawet na tydzień do więzienia. Czy jego wieża rzeczywiście po kryjomu została dedykowana niespełnionej miłości? I co słynna budowla ma wspólnego z upadkiem szpieżki Maty Hari? Podcastu „Kroniki paryskie” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
39:49
Christian Dior, kreator marzeń
Christian Dior. Słynny projektant, kreator marzeń, krawiec snów, który w najczarniejszym dla Paryża momencie rzucił na miasto światło. Cecil Beaton twierdził, że już samo nazwisko Dior – w języku francuskim połączenie słów „Bóg” i „złoto” – było skazane na sukces. Ubierał największe gwiazdy i koronowane głowy swoich czasów. Marlena Dietrich powiedziała jasno: „No Dior, no Dietrich”, gdy wielki Alfred Hitchcock zaproponował jej rolę w filmie. Ale dlaczego jego debiutancka kolekcja New Look zrobiła takie wrażenie? I dlaczego została skrytykowana przez Coco Chanel? Jaka historia kryje się za słynnym nazwiskiem?Przygotowując odcinek, korzystałam z następujących źródeł:„Christian Dior : Le révolutionnaire de la mode - Portrait - Documentaire Complet - AMP”: https://www.youtube.com/watch?v=ejJu3ClkSHA„Dior by Dior: The Autobiography of Christian Dior” Christian Dior, tłum. Antonia Fraser, Wydawnictwo: Abrams & Chronicle Books https://www.vogue.fr/communaute/wiki-de-la-mode/articles/dior-gant-du-luxe/20590https://ici.radio-canada.ca/ohdio/premiere/emissions/aujourd-hui-l-histoire/segments/entrevue/340072/christian-dior-stephane-le-duchttps://www.bfmtv.com/luxe/lifestyle/de-sa-naissance-a-sa-disparition-la-vie-de-christian-dior-racontee-dans-un-nouvel-ouvrage-iconique_GN-202410150569.htmlhttps://www.journaldesfemmes.fr/mode/conseils-mode/2738055-deesses-et-feminite-voici-ce-que-celebrait-le-defile-dior-haute-couture-automne-hiver-2023-2024/https://www.vogue.co.uk/article/christian-diorhttps://wwd.com/feature/who-is-christian-dior-1236187242/https://www.historyextra.com/period/20th-century/christian-dior-biography/Podcastu „Kroniki paryskie” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
45:41
Haussmann i wielka przebudowa Paryża
Jedno z najważniejszych wydarzeń urbanistycznych w historii – jak i dlaczego Paryż stał się jednym z najpiękniejszych, najnowocześniejszych i najbardziej podziwianych miast świata. To nie wydarzyłoby się, gdyby nie baron Georges-Eugène Haussmann, który w połowie XIX wieku zrównał miasto z ziemią. Zburzono prawie 20 tys. budynków, wybudowano 30 tys. nowych. Miasto zaprojektowano na nowo. Jak wyglądał Paryż, zanim ze średniowiecznego miasta stał się nowoczesną metropolią? Wcześniej miał opinie brudnego, cuchnącego i szalenie niebezpiecznego miejsca. Dlaczego „nowy” Paryż zaprojektowano właśnie w ten sposób? Przygotowując odcinek, korzystałam z następujących źródeł:Reportaż „Wieso sieht Paris so aus? Der Haussmann, Karambolage, ARTE”: https://www.youtube.com/watch?v=vldrPtV65Lo&t=6sFilm dokumentalny „Let yourself be guided - The crazy adventure of Haussmannian Paris - 3D historical reconstruction-MG”, Morgane Production: https://www.youtube.com/watch?v=GheLODRos3A„The Redesign That Made Modern Paris”: https://www.youtube.com/watch?v=WoOEWvhj_0M&t=98shttps://www.welt.de/geschichte/article246739338/Napoleon-III-und-Haussmann-Als-Paris-abgerissen-und-neu-gebaut-wurde.htmlhttps://www.tagesspiegel.de/gesellschaft/geschichte/wie-paris-zur-weltstadt-wurde-7050061.htmlhttps://www.theguardian.com/cities/2016/mar/31/story-cities-12-paris-baron-haussmann-france-urban-planner-napoleonhttps://trace.tennessee.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1321&context=pursuitPodcastu „Kroniki paryskie” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
--------
37:36
Edith Piaf. Czy nie żałowała niczego?
Edith Piaf. We Francji stała się legendą, na świecie symbolem Francji. Królowa francuskiej piosenki, „wróbelek" o wyjątkowo silnym głosie i równie niezłomnym charakterze. Jej życiem była scena, największą miłością publiczność. Mierzyła zaledwie 147 cm, napisała ponad 80 piosenek, miała mieć 50. kochanków. Z życia czerpała pełnymi garściami, nie myśląc o tym, że kiedyś będzie musiała za to zapłacić najwyższą cenę. Jednak była na to gotowa – przed śmiercią wyśpiewała przecież: „niczego nie żałuję”. Ale jaka naprawdę była Edith Piaf? I jak rzeczywiście wyglądało jej życie, skoro sama zadbała, by obrosło mitami?Podcastu „Kroniki paryskie” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube. Przygotowując odcinek, korzystałam z następujących źródeł:„Na balu szczęścia. Autobiografia”, Edith Piaf, tłum. Magdalena Pluta, Wydawnictwo: Dream BooksFilm dokumentalny „The tragic life and death of Édith Piaf: a French icon (english documentary)” reżyseria: Philippe Pichon: https://www.youtube.com/watch?v=xJfRPdlzMFQ&t=659sFilm dokumentalny „Edith Piaf Ma vie en rose, Canal D, 1994 COMPLET”: https://www.youtube.com/watch?v=AUEBoayVs3UWywiad „Edith Piaf "The secret of my love songs » | INA Archive”: https://www.youtube.com/watch?v=T-wlb1kVGp0Film dokumentalny „Edith Piaf, la voix qui montait jusqu'au ciel”, realizacja: Armand Isnard: https://www.youtube.com/watch?v=QVyVp-aZ44Ihttps://www.vanityfair.fr/culture/people/story/edith-piaf-et-marcel-cerdan-lhistoire-tragique-dune-idylle-passionnee/12170https://www.radioclassique.fr/histoire/edith-piaf-la-derniere-tournee-a-bout-de-souffle-la-chanteuse-renait-grace-a-une-chanson-devenue-mythiquehttps://www.vogue.fr/culture/article/edith-piaf-5-choses-a-savoir-sur-l-hymne-a-lamourhttps://www.francetvinfo.fr/culture/musique/chanson-francaise/edith-piaf-l-histoire-de-la-chanson-mythique-non-je-ne-regrette-rien_4176125.html
--------
40:59
Czarne kruki – jak japońscy projektanci podbili Paryż
Architekci mody, mistrzowie awangardy, czarne kruki – japońscy projektanci, którzy w Paryżu przełomu lat 70. i 80. XX wieku dokonali prawdziwej rewolucji, na głowie stawiając dotychczasowy system i konwenanse. Ich wizja odzieży wstrząsnęła Francją. Krytycy początkowo nazywali ją „Post-Hiroshima” albo po prostu „zaniedbaną”. Czym się wyróżniali Kenzo Takada, Issey Miyake, Yohji Yamamoto i Rei Kawakubo? Jak zachodni system przyjął ich nowoczesną wizję? I który z nich wjechał na swój pokaz na słoniu?Przygotowując odcinek, korzystałam z następujących źródeł:„Moda, historia mody XX wieku”, Instytut Ubioru w Kioto, redaktor naczelny: Akiko Fukai, tłum. Sylwia Majewską, Wydawnictwo: Taschen„Issey Miyake”, Miyake Issey, Wydawnictwo: Taschen„PARALLEL MODERNISMS: THE AVANT-GARDE BETWEEN PARIS AND JAPAN”, Chinghsin Wu: https://www.fondation-giacometti.fr/en/event/273/parallel-modernisms-the-avant-garde-between-paris-and-japan„The Japanese Revolution in Paris Fashion”, Yuniya Kawamura, Wydawnictwo: Bloomsbury Publishinghttps://www.vogue.pl/a/jak-japonczycy-wstrzasneli-paryzemhttps://numero.com/en/fashion/exhibition-how-kenzo-takada-has-changed-fashion/https://wwd.com/feature/moment-53-the-japanese-arrive-in-paris-3346302-1233871/https://www.businessoffashion.com/reviews/fashion-week/junya-wantanbe-noir-comme-des-garcons-paris-fashion-week-ready-to-wear-spring-summer-2023/Podcastu „Kroniki paryskie” możesz posłuchać na platformach Spotify, Apple Podcasts oraz YouTube.
„Kroniki paryskie” Kary Becker to podcast, przybliżający słuchaczom fascynujące historie z miasta świateł: o ludziach, zjawiskach, miejscach. Co działo się za murami słynnego Ritza, o którym śpiewał Fred Astaire i który to hotel był świadkiem rywalizacji Marleny Dietrich i Ingrid Bergman, alkoholowych przygód Ernesta Hemingwaya, modowych popisów Coco Chanel i markizy Luisę Casati czy spacerów dzie-dzica fortuny Woolworthów z pumą na smyczy? Kto w imię piękna był gotowy na kąpiel w arszeniku? I dlaczego kawiarnie, jak Cafe de Flore czy Le Deux Magots, stały się centrum miejskiego życia i stałymi punktami w grafiku dnia paryżan? To miedzy innymi tematy moich paryskich kronik w formie audio.