Powered by RND
PodcastySztukaDidaskalia Joanny Bagrij
Słuchaj Didaskalia Joanny Bagrij w aplikacji
Słuchaj Didaskalia Joanny Bagrij w aplikacji
(4 676)(250 137)
Zapisz stacje
Budzik
Sleep timer

Didaskalia Joanny Bagrij

Podcast Didaskalia Joanny Bagrij
Joanna Bagrij
Didaskalia Joanny Bagrij to podcast o pisaniu książek prowadzony przez autorkę kryminałów (Oddech Śmierci, Pogranicznik), twórcę bloga Born to create dla począt...

Dostępne odcinki

5 z 36
  • 36. Cechy dobrego pisarza – jacy są autorzy poczytnych książek? Cykl #zŻyciaPisarza
    Pisanie poczytnych książek wymaga odpowiedniego warsztatu pisarskiego, kreatywności oraz dyscypliny. To tylko przykładowe cechy i umiejętności pisarskie pomagające w procesie tworzenia własnej powieści. Czy dobrzy pisarze charakteryzują się określonymi cechami osobowości? Jacy powinni być autorzy, którzy chcą napisać książkę? Czym odznaczają się wybitni pisarze? O tym wszystkim posłuchasz w trzydziestym szóstym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #zŻyciaPisarza. Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/cechy-dobrego-pisarza/. A tu można podejrzeć okładkę Ramienic: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5169777/ramienice. Według koncepcji kwestionariusza Myers-Briggs pisarze to osoby o dwóch typach osobowości: INFJ (ang. introverted intuitive feeling judging) – introwertyk intuicyjny uczuciowiec osądzający, pot. Rzecznik, INFP (ang. introverted intuitive feeling perceiving) – introwertyk intuicyjny uczuciowiec obserwator. Są to więc osoby empatyczne, kierujące się intuicją, o bogatej wyobraźni, kreatywności i otwartości na świat. Mają wysoki poziom zaufania do ludzi, są lojalni wobec najbliższych. Odznacza ich również wrodzone poczucie idealizmu, moralności, potrzeba posiadania silnego systemu wartości, odczuwania sensu we własnym życiu. To doskonali obserwatorzy, indywidualiści, którzy z determinacją i zdecydowaniem podejmują określone działania. Trudno im sobie poradzić z krytyką i konfliktowymi sytuacjami, ale mają wysoką tolerancję na inność, akceptują różne poglądy, opinie, wizje świata. Taki opis pasuje do stereotypowego wyobrażenia pisarza. Jest to jednak pewna lista przymiotów, które ułatwiają, ale nie przesądzają o umiejętności pisania książek. Jeśli takie cechy posiadasz, to bardzo dobrze, a jeśli nie – warto, abyś wypracowywał nawyki pisarskie i przyjrzał się zachowaniom, nad którymi możesz pracować. Jak powinien być dobry pisarz? Jakie cechy są niezbędne do pisania powieści? Moim zdaniem są to: Kreatywność i wyobraźnia, otwartość na świat Zmysł obserwacji i empatii Logiczne myślenie Ciekawość poznawcza i chęć do poszukiwania informacji Umiejętność rozwiązywania problemów i pokonywania trudności Wytrwałość i cierpliwość Zdyscyplinowanie Zdrowe podejście do krytyki Umiejętność wyrażania myśli w prosty, klarowny sposób Dobry warsztat pisarski. Z kolei wybitnych pisarzy charakteryzuje bardzo wysoki poziom warsztatu pisarskiego, bogate słownictwo, znajomość kultury i literatury oraz niezależność lub/i umiejętność dopasowywania się do obecnych trendów pisarskich. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, które cechy pisarskie traktować z przymrużeniem oka, a nad czym warto pracować. Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    36:07
  • 35. Współpraca recenzencka: jak znaleźć recenzenta dla swojej książki? Cykl #zŻyciaPisarza
    Jednym ze sposobów promocji książki, jak i rozsławienia nazwiska pisarza jest współpraca z recenzentami książkowymi, influencerami i bookstagramerami. Najczęściej zajmuje się tym wydawca albo agencja marketingowa, ale autor również może wpisać takie zadanie na swoją listę obowiązków. Gdzie znaleźć recenzenta książki? Czym kierować się przy jego wyborze? Dlaczego tak ważne jest znalezienie influencera, który doskonale zna nasz gatunek? O tym wszystkim posłuchasz w trzydziestym piątym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #zŻyciaPisarza. Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/jak-znalezc-recenzenta-ksiazki/. Kto powinien zajmować się pozyskaniem recenzentów dla Twojej książki? Moim zdaniem wydawca, ale to zależy, na jakim etapie wydania znajduje się Twoja powieść, w jakim modelu finansowania ją wydałeś, co masz wpisane w umowie i iloma egzemplarzami recenzenckimi dysponujesz. Autorzy powinni zajmować się pisaniem, tworzeniem, a nie marketingiem i poszukiwaniem influencerów do współpracy. Czasem jednak to autorowi zależy bardziej na rozsławieniu nazwiska niż wydawcy, więc wtedy można wziąć sprawy w swoje ręce.   Gdzie szukać recenzentów książkowych? Na grupach na Facebooku. Na Instagramie, YouTube. W Google, poszukując stron i blogów recenzentów. Na portalach dla moli książkowych typu Lubimyczytac.pl. Poprzez swoje Social Media Za pomocą rankingów influencerów książkowych.   Zanim zdecydujesz się na współpracę, weź pod uwagę: Dane o ruchu na stronie np. z narzędzia Google Analytics, Dane o zasięgu, followersach, zaangażowanych użytkownikach na Social Media, Kwestie finansowe współpracy, Liczbę dostępnych kanałów, Obecność na portalach typu Lubimyczytac.pl, Profil recenzenta i jego zgodność tematyczna z Twoją książką.   Pamiętaj również, aby nigdy nie wymuszać wystawienia pozytywnej recenzji Twojej książki. Opinia recenzenta powinna być naturalna i obiektywna, nie nakładaj na influencera żadnej presji. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak nawiązać współpracę recenzencką i skutecznie przeprowadzić całą akcję promocyjną.   Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    45:24
  • 34. Research podczas pisania książki – jak zebrać materiały do powieści? Cykl #WarsztatPisarski
    Jednym z elementów procesu pisania książki jest research i zbieranie materiałów. Dzięki temu urzeczywistnisz swoją opowieść i osadzisz ją w realnym świecie, na czym zyska fabuła powieści. Czy do każdej książki trzeba przeprowadzić obszerny research? Skąd czerpać informacje i z jakich źródeł korzystać? Jak porządkować zgromadzone materiały? O tym wszystkim posłuchasz w trzydziestym czwartym odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #WarsztatPisarski. Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/research-do-ksiazki/. Research podczas pisania książki polega na poszukiwaniu informacji i materiałów dotyczących wątków i kwestii, które chcemy opisać, a o których w danym momencie nie mamy wystarczającej wiedzy. Researchować można np. miejsce akcji powieści, emocje bohaterów, tło historyczne, rośliny i zwierzęta, otoczenie kulturowe, specyfikę społeczeństwa, żargon i język – czyli tak naprawdę każdą kwestię, która nas interesuje. Oczywiście nie do każdej książki zbieramy materiały – mniejszy research będzie potrzebny w przypadku powieści fantasy, autobiografii czy książek o tematyce, w której jesteśmy ekspertami. Etapy przeprowadzenia researchu podczas pisania są następujące: Poszukiwanie informacji w różnych źródłach, Tworzenie własnych doświadczeń, które pomogą nam opisać np. emocje w książce, Przetwarzanie i organizacja materiałów, Wykorzystanie zgromadzonych informacji w książce, Zachowanie zgromadzonych materiałów po zakończeniu pisania, ponieważ mogą się przydać podczas pisania kolejnych książek, podczas wywiadów czy rozmów z czytelnikami. Informacje i materiały można gromadzić, przeszukując internet, biblioteki, stare czasopisma i gazety, słuchając podcastów, oglądając filmy fabularne i dokumentalne, czytają podręczniki, ale i książki beletrystyczne, przeprowadzając wywiady z ekspertami, świadkami wydarzeń, znajomymi i rodziną. Reserach jest czymś naturalnym podczas pisania książki. Najczęściej przeprowadzamy go na etapie tworzenia pomysłu, ale i często pojawia się potrzeba poszukania dodatkowych informacji w trakcie rozwijania fabuły naszej książki. Ważne jest też to, że jako pisarz możesz z premedytacją mieszać fakty z fikcją literacką. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak wypróbować metodę płatka śniegu przy pisaniu własnej książki. Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    43:35
  • 33. Metoda płatka śniegu – na czym polega ustrukturyzowana technika pisania książek? Cykl #WarsztatPisarski
    Metoda płatka śniegu to pewien schemat czy proces pisania książki zaproponowany przez amerykańskiego fizyka, Randy’iego Ingermansona. Jest dosyć konkretna, uporządkowana i dość czasochłonna, ale pomaga uporządkować wszystkie wątki i zgromadzone materiały. Na czym polega pisanie powieści snowflake method? Czy obdziera pisanie z kreatywności? Jak zastosować ją w praktyce? O tym wszystkim posłuchasz w trzydziestym trzecim odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #WarsztatPisarski. Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/metoda-platka-sniegu/. Linki do powiązanych artykułów i odcinków podcastu: Jak zaplanować książkę, Wena twórcza, Jak przygotować konspekt książki, Jak stworzyć bohatera książki. Randy Ingermanson wypracował technikę płatka śniegu w dość naukowy sposób, ponieważ chciał dopasować proces pisarski do swoich potrzeb. Okazało się, że metoda jest dość skuteczna i zaczął o niej opowiadać na wykładach, konferencjach, a nawet na całym świecie w postaci artykułu, który pojawił się na jego stronie internetowej. Dzięki temu podejściu fizyk napisał i wydał kilka bestsellerów, dlatego ten sposób redagowania powieści można uznać w jego przypadku za skuteczny. Pisanie książki metodą płatka śniegu polega na przejściu przez 10 etapów: Zacznij od streszczenia swojej powieści Rozwiń streszczenie w akapit Zaprojektuj bohaterów Rozbuduj pierwszy akapit w szkielet powieści Przygotuj relacje naocznych bohaterów Uzupełnij szkielet powieści o wątki poboczne Opisz zaprojektowanych bohaterów Spisz sceny, które przekształcą Twoje opowiadanie w powieść Zrelacjonuj sceny oczami bohaterów (krok nieobowiązkowy) Zacznij pisać powieść. Jak widzisz, proces jest konkretny i wymaga konsekwencji w przechodzeniu przez kolejne kroki. Nie jest jednak całkowicie sztywny – sam Randy zachęca, aby w razie potrzeby wracać do poprzednich etapów i zmieniać, udoskonalać koncepcję na książkę. Czy sprawdzi się w każdym przypadku z pewnością nie, ale potestuj, czy dla Ciebie nie będzie odpowiednia. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak wypróbować metodę płatka śniegu przy pisaniu własnej książki. Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    34:08
  • 32. Jak napisać zakończenie książki lub opowiadania? Porady na mocny finał powieści Cykl #WarsztatPisarski
    Zakończenie książki powinno dobrze podsumowywać historię i spinać wszystkie wątki, wyjaśniać je, a czasem i pozostawiać otwartą furtkę do kolejnych części. Jednak przede wszystkim warto postawić na emocje, które poruszą czytelnika. Jak to zrobić? Jakie są rodzaje finałów książek? Gdzie szukać inspiracji, gdy brakuje nam pomysłów na zakończenie opowiadania? O tym wszystkim posłuchasz w trzydziestym drugim odcinku podcastu Didaskalia Joanny Bagrij z cyklu #WarsztatPisarski. Szczegóły również na blogu: https://born-to-create.pl/jak-napisac-zakonczenie-ksiazki/. Linki do powiązanych artykułów i odcinków podcastu: Jak zaplanować książkę, Epilog w książce, Jak przygotować konspekt książki. Czytając książki, najczęściej obserwuję 7 poniższych rodzajów zakończenia książki: Happy end, Zakończenie smutne, Zakończenie otwarte, Zakończenie zamknięte, Zaskoczenie, Rozczarowanie I zakończenie będące wstępem do czegoś nowego. Powyższe rodzaje zakończeń można ze sobą łączyć, ale najważniejsze jest to, aby finał powieści dopasować do rytmu i stylu fabuły. Należy również wyjaśnić większość wątków, aby nie pozostawić czytelnika z uczuciem niedopowiedzenia, niewiedzy, ponieważ nie lubimy takich sytuacji. Zawsze sprawdza się gra na emocjach oraz skupienie uwagi na przełomie w historii głównego bohatera, z którym nasz czytelnik może wejść w pewną relację. Gdy zabraknie Ci pomysłów na finał powieści, polecam m.in. Odpocząć od swojej książki, Porozmawiać o fabule z bliską osobą, Zainspirować się książkami innych autorów, Wczucie się w rolę swojego czytelnika i zastanowienie się, jakiego zakończenia on by oczekiwał, Przygotować kilka wersji zakończenia i wybrać najlepsze. Dobrze sprawdza się również metoda pisania książki od końca – czyli na samym początku opracowujemy zakończenie powieści, a następnie zastanawiamy się, jakie wydarzenia mogły do niego doprowadzić i w ten sposób budujemy całą fabułę. Zaintrygowany? Koniecznie wysłuchaj odcinka podcastu i dowiedz się, jak zakończyć swoją powieść z przytupem! Jeśli chciałbyś przedyskutować temat, zapraszam do kontaktu: [email protected].
    --------  
    37:35

Więcej Sztuka podcastów

O Didaskalia Joanny Bagrij

Didaskalia Joanny Bagrij to podcast o pisaniu książek prowadzony przez autorkę kryminałów (Oddech Śmierci, Pogranicznik), twórcę bloga Born to create dla początkujących pisarzy✍. Interesują Cię kwestie dotyczące pisania i wydawania powieści? Chcesz dowiedzieć się, jak przygotować propozycję wydawniczą i znaleźć wydawcę? A może trapi Cię, jak promować swoją twórczość i radzić sobie z problemami pisarskimi: brakiem weny czy negatywnymi recenzjami? Zajmiemy się również doskonaleniem warsztatu pisarskiego i poszukiwaniem pomysłów na książki. Zapraszam do słuchania! 📧[email protected]
Strona internetowa podcastu

Słuchaj Didaskalia Joanny Bagrij, Design Practice PL i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.2.0 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 1/19/2025 - 2:40:22 AM