Mówimy o najlepszych praktykach proekologicznych wdrażanych w firmach. To też silny głos świata nauki, który pomaga lepiej zrozumieć zmiany klimatu. www.manifes...
#31 Marcin Baranowski - Leśne kąpiele i opowieść o uważnym byciu w naturze
Jeśli takie pojęcia jak: lasoterapia, leśne kąpiele czy shinrin-yoku gdzieś słyszałeś/słyszałaś, ale nie do końca wiesz, z czym się wiążą - to jest dobre miejsce, by zacząć swoją przygodę z uważnym i świadomym doświadczaniem lasu.
Z tego odcinka dowiesz się:
1. Sporo o genezie i teorii leśnych kąpieli
2. Jeszcze więcej o tym, jak praktykować i od czego zacząć
3. Co nam, ludziom daje świadome przebywanie w naturze i jak się do tego odnosi współczesna nauka.
Gościem odcinka jest Marcin Baranowski - przez 14 lat przedsiębiorca, architekt krajobrazu, który aktualnie jest przewodnikiem po świadomym doświadczaniu lasu i leśnych kąpielach.
--------
35:08
#30 prof. Ewa Bińczyk: Żyjemy w epoce bezradności i jednocześnie hipersprawczości nielicznych
Co to znaczy „uspołecznianie antropocenu”?
Jaka jest różnica między ekonomią ekologiczną i ekonomią
środowiskową?
Czym jest paradoks brudnej forsy i dlaczego mówi się, że
żyjemy w epoce bezradności i jednocześnie hiper sprawczości nielicznych?
Czy powinniśmy sięgać po obywatelskie nieposłuszeństwo i
dlaczego działania Ostatniego Pokolenia są uzasadnione?
Ten odcinek to druga część rozmowy z profesor Ewą Bińczyk, filozofką i socjolożką, ekspertką Koalicji Klimatycznej. Jeśli pierwsza część Ci umknęła koniecznie do niej wróć, jest gęsta i wielowątkowa – rozmawiamy między innymi o tym dlaczego fatalizm jest gorszy od denializmu i o tym ile tak naprawdę mamy czasu na to, by radykalnie zmienić nasze myślenie o zmianie klimatu. To w części pierwszej.
W tym odcinku nasycisz się wiedzą o tym czym jest ekonomia ekologiczna i czym różni się od ekonomii środowiskowej, co to znaczy uspołecznianie antropocenu i
dlaczego powinieneś koniecznie sięgnąć po książkę „Epoka człowieka”.
--------
42:33
#29 prof. Ewa Bińczyk: Dyskusja o środowisku jest dyskusją o aranżowaniu przetrwania gatunku ludzkiego
1. Czy natura ma problem z człowiekiem, czy człowiek ma problem z naturą?
2. Ile tak naprawdę mamy czasu, by dokonać zmianę w działaniu i myśleniu o zmianie klimatu i... dlaczego tego czasu jest tak mało?
3. Jakie czekają nas trudności - ekonomicznie i społeczne, jeśli nadal będziemy uprawiać "business as usuall"?
Dane naukowe mówią o zmianach klimatycznych, degradacji
gleb, zakwaszaniu oceanów, zaburzeniach cykli biogeochemicznych Ziemi, szóstym wielkim wymieraniu (do ostatniego wymierania gatunków na taką skalę doszło pod koniec okresu kredy, kiedy uderzenie asteroidy zakończyło
epokę dinozaurów). Wszystkie te zmiany – zwłaszcza anomalie pogodowe – stają się coraz bardziej odczuwalne i nie sposób ich ignorować. A jednak – jako ludzkość – tak właśnie robimy. Dlaczego?
Między innymi o tym rozmawiam z profesor Ewą Bińczyk,
z Katedry Filozofii Praktycznej na Wydziale Filozofii i Nauk
Społecznych UMK w Toruniu. członkinię Komitetu Prognoz PAN, Rady Ekspertów Koalicji Klimatycznej i Rady Fundacji Edukacji Klimatycznej. Autorki wielu opracowań, książek takich jak „Epoka człowieka” czy „Uspołecznianie antropocenu. Ekowerwa i ekologizowanie ekonomii”.
To pierwsza część naszej wielowątkowej rozmowy.
--------
38:45
#28 prof. Mateusz Strzelecki - System klimatyczny świata składa się z naczyń połączonych. Lodowce odgrywają w nim dużą rolę
1. Dlaczego my w Polsce powinniśmy przejmować się lodowcami i tym, co się z nimi dzieje?
2. Co w tym lodzie tkwi i czy lodowce mogą jeszcze czymś naukowców zaskoczyć?
3. Jak to się dzieje, że lodowce potrafią zmieniać granice terytorialne państw?
4. Dlaczego powinniśmy słuchać naukowców w kwestii zmiany klimatu i z jakich źródeł najlepiej czerpać wiedzę?
O tym między innymi w rozmowie z profesorem Mateuszem Strzeleckim, z Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, geografem, polarnikiem, liderem polskich zespołów badawczych ds. ewolucji wybrzeży i paraglacjalnej transformacji krajobrazu w Wysokiej Arktyce, członkiem Komitetu Badań Polarnych Polskiej Akademii Nauk oraz wykładowcą studiów podyplomowych Międzyuczelnianej Akademii Klimatu.
Międzyuczelniana Akademia Klimatu - Międzyuczelniana Akademia Klimatu (uwr.edu.pl)
--------
30:09
#27 dr Ilona Biedroń - Musimy mieć lepsze zrozumienie czym jest rzeka
Rzeki upominają się o swoje – przede wszystkim swoje miejsce i prawo do tego, żeby się rozlać. Prostowane i sztucznie wtłaczane w betonowe ramy zaczynają coraz częściej się buntować. I ten bunt jest tragiczny w
skutkach z perspektywy człowieka.
Zdrowa rzeka, czyli jaka?
Czy jesteśmy na wojnie z naturą?
Jak skutecznie edukować społeczeństwo w kwestii zależności występujących w naturze?
Jak wyglądać powinna taka dyskusja o potrzebie renaturyzacji rzek, nie kanalizowania ich, porzucenia rozmów o autostradach wodnych?
O tym między innymi w rozmowie z dr Iloną Biedroń,
ekspertką do spraw renaturyzacji wód powierzchniowych w Instytucie Meteorologii i Gospodarki Wodnej, prezeskę fundacji Zdrowa Rzeka i społeczniczką.
Mówimy o najlepszych praktykach proekologicznych wdrażanych w firmach. To też silny głos świata nauki, który pomaga lepiej zrozumieć zmiany klimatu. www.manifestklimatyczny.pl