Powered by RND
PodcastySztukaMint Podcast o kulturze
Słuchaj Mint Podcast o kulturze w aplikacji
Słuchaj Mint Podcast o kulturze w aplikacji
(4 676)(250 137)
Zapisz stacje
Budzik
Sleep timer

Mint Podcast o kulturze

Podcast Mint Podcast o kulturze
Mint: podcast o kulturze
I taki to jest miesiąc w kulturze to podcast Mint Magazine w którym omawiamy to co w danym miesiącu najważniejsze w kulturze. Film, muzyka, literatura i sztuka,...

Dostępne odcinki

5 z 18
  • Brat 2024, filmowa Gdynia i MSN. Podsumowanie roku 2024 w kulturze
    To był rok, w którym na parkiecie i w internecie rządziła Charli XCX, w Warszawie otworzyło się Muzeum Sztuki Nowoczesnej, do księgarni trafiały ważne biografie polskich artystek, a na festiwalu filmowym w Gdyni jak zwykle coś poszło źle. W ostatnim tegorocznym podcaście podsumowujemy ten rok w kulturze. „I taki to jest miesiąc w kulturze” to podcast, w którym co miesiąc opowiadamy o ważnych wydarzeniach w sztuce, filmie, literaturze i muzyce. Nadszedł koniec grudnia, wobec czego redakcja wspólnie podsumowuje cały ubiegły rok. W uproszczonej formule każde z nas opowie o jednej ważnej rzeczy, która wydarzyła się w tym roku w kulturze, i o jednej porażce. Michał Walkiewicz opowie o swoim ulubionym filmie, Kinga Sabak – o najważniejszej książce, Angelika Kucińska – o płycie, a Aleksander Hudzik, prowadzący podcastu, opowie o najważniejszym dziele sztuki, które powstało w tym roku. A na koniec bonus: lista zachwytów redakcji i zaproszenie dla wszystkich słuchaczek i słuchaczy podcastu Mint. O tym, że był to rok Charli XCX, wiedzą wszyscy, którzy słuchali naszego podcastu w 2024. Charli pojawiała się w każdym przeglądzie miesiąca i musiała pojawić się na początku naszego podsumowania. Otwarcie Muzeum Sztuki Nowoczesnej było zwieńczeniem wielu lat walki o instytucję, która wreszcie pojawiła się w Warszawie – to kolejny powracający temat tegorocznych dyskusji. Co wydarzyło się w tym roku w Gdyni i jakie były najważniejsze książki tego roku?  Co zachwyciło i zażenowało redaktorki i redaktorów? O tym w dalszej części ostatniego w tym roku podcastu. Dziękujemy, że słuchaliście nas w tym roku i mamy nadzieję, że spędzicie z nami cały 2025. Partnerką podcastu jest Krupa Art Foundation, w której do 2 marca 2025 roku zobaczycie wystawy „Koordynaty” oraz „Moja pamięć nie jest moja”. Obie wystawy badają wątki związane z mapą, przestrzenią i pamięcią. Osoby artystyczne biorące udział w „Koordynatach” eksperymentują m.in. z wykorzystaniem pamięci kolektywnej, Google Street View i AI, mapując nie tylko fizyczne przestrzenie, ale także środowiska i wspólnoty. Z kolei na wystawie „Moja pamięć nie należy do mnie” ziemia staje się metaforą ludzkich historii i ich wiecznym świadkiem – w przeciwieństwie do cyfrowej „chmury”, która wydaje się niematerialna, a pozostawia fizyczny ślad na środowisku. Obie wystawy czekają na was we Wrocławiu. Dziękujemy Krupa Art Foundation za wspieranie naszego podcastu.
    --------  
    52:46
  • „Auschwitz Tours! (with lunch)”. O filmie „Prawdziwy ból”
    W najnowszym odcinku podcastu Mint Magazine rozmawiamy o filmie Prawdziwy ból Jesse'ego Eisenberga. Aktor, reżyser, gwiazda amerykańskiego kina niezależnego, utalentowany scenarzysta i niezły pisarz – wydaje się, że Eisenberg próbował już wszystkiego. Niedawno odebrał Indie Star Award na American Film Festival za swój drugi film, Prawdziwy ból, który zrobił furorę nie tylko w Polsce i już zbiera oscarowy buzz. W podcaście Mint Magazine opowiadamy o tym, skąd wziął się pomysł na tę produkcję (spoiler: najpierw było opowiadanie o wdzięcznym tytule Mongolia), kim była babcia Jesse'ego i dlaczego zatrudnił on Kierana Culkina do roli Benji'ego, choć nie oglądał Sukcesji. Partnerką podcastu jest Krupa Art Foundation, w której zobaczycie prace ponad 50 osób, a wszystko to na trzech wystawach pod wspólną nazwą Tropy. We wrocławskiej galerii zobaczycie dzieła młodych twórczyń i twórców oraz ikon sztuki polskiej i światowej - między innymi prace Małgorzaty Mirgi-Tas, Wilhelma Sasnala, Tony’ego Cragga i Andy’ego Warhola. To niepowtarzalna okazja, by zobaczyć monumentalny obraz Edwarda Dwurnika, który artysta namalował z pięcioletnią córką Polą. Skoro o dzieciach mowa – część projektu w galerii Krupa  przygotowały właśnie dzieci, a tekst na ten temat przeczytacie na łamach Mint. W każdą sobotę i niedzielę o godzinie 17:00 Krupa Art Foundation zaprasza na oprowadzanie po wystawach. „Auschwitz Tours! (with lunch)”. Taka reklama natchnęła Eisenberga do przerobienia Mongolii – opowiadania o dwójce przyjaciół, którym wydaje się, że jadą w azjatycką dzicz – na tekst scenariusza filmowego o wycieczce do Polski. Prawdziwy ból to historia o odkrywaniu żydowskich korzeni i o rodzinnej traumie, a przede wszystkim o tym, jak trudno jest naprawić niektóre relacje. Piechura i Zając zgadzają się, że przyjaźń między zupełnie różnymi kuzynami jest najciekawszym wątkiem tego filmu. Piechura zwraca jednak uwagę na kłopotliwe podejście reżysera do tego, czym jest „autentyczne” przeżywanie bólu, a Zając zastanawia się nad postacią Grandma Dory, babci, o której recenzenci piszą niewiele. A parę słów jej się należy, bo to ona przed śmiercią wszystko zaaranżowała tak, by kuzyni razem wyruszyli z Nowego Jorku do Krasnegostawu.
    --------  
    29:40
  • Czy najlepszy film z Cannes należy bojkotować? I taki to jest miesiąc w kulturze
    „I taki to jest miesiąc w kulturze” to podcast, w którym rozmawiamy o najważniejszych wydarzeniach kulturalnych. W listopadzie naszymi głównymi tematami są „Anora”, film Seana Beakera, który zdobył główną nagrodę w Cannes, płyta, którą niespodziewanie wydał Kendrick Lamar, przemowa Nan Goldin w Berlinie, w której opowiedziała się po stronie ofiar ludobójstwa w Gazie. A także o książkach, które najbardziej podobały nam się w tym miesiącu, w tym „James” Percivala Everetta i „Na czworakach” Mirandy July.  Dlaczego Kendrick Lamar zdecydował się na premierę najnowszego albumu bez zapowiedzi? Od tego rozpoczynamy najnowszy odcinek podcastu „I taki to jest miesiąc w kulturze”. Opowiada Angelika Kucińska.  Partnerką podcastu jest Krupa Art Foundation, w której trwają trzy równoległe wystawy połączone hasłem „Tropy”. Zobaczymy klasyczki i klasyków sztuki z Kolekcji Sylwii i Piotra Krupów – m.in. Andy Warhol, Jan Tarasin – a także osoby artystyczne tworzące współcześnie, np. Wilhelm Sasnal, Małgorzata Mirga-Tas, Tony Cragg oraz mniej znani polskiej scenie artyści i artystki z Mołdawii, Kanady, Włoch, Belgii, Iraku czy Brazylii. Na szczególną uwagę zasługuje wystawa „Nazwa bez wystawy, wystawa bez nazwy”, którą przygotował zespół dzieci w wieku szkolnym. Sprawdźcie same w Krupa Art Foundation. W dalszej części rozmawiamy o filmie „Anora” – dzięki niej dotychczas doceniany za niezależne kino reżyser Sean Baker przebił się do mainstreamu. Film zdobył główną nagrodę na festiwalu w Cannes, ale wzbudził też kontrowersje. Michał Walkiewicz zwraca uwagę przede wszystkim na Marka Eidelsteina, aktora grającego w filmie syna rosyjskich oligarchów. Eidelstein to postać kontrowersyjna, bo na co dzień gra w teatrach Moskwy i deklaruje swoje poparcie dla Władimira Putina. Czy film będzie z tego powodu bojkotowany? W Cannes niestety nie wzbudziło to żadnej dyskusji.  Niewiele się u nas mówi o wystąpieniu Nan Goldin, które odbyło się 22 listopada z okazji otwarcia ogromnej retrospekcji w berlińskim Neue Nationalgalerie. Na szczególną uwagę zasługuje krótka przemowa Goldin w obronie ofiar ludobójstwa w Gazie i krytyka niemieckich władz za ostracyzm wobec ludzi, którzy informują o tym, co dzieje się na terenie Palestyny. O tym opowiada Aleksander Hudzik. A co w kategorii literatura? Wspominamy o jednej z najgłośniejszych amerykańskich powieści tego roku, „Jamesie” Percivala Everetta, którego w listopadzie nagrodzono National Book Award (książkę w 2025 roku wyda Wydawnictwo Marginesy), rozmawiamy też o „Na czworakach” Mirandy July, którą w Polsce wydało wydawnictwo Pauza, i reportażu ,,Kwaśne jabłka" Magdy i Piotra Mięśnik poświęconemu przemocy wobec dzieci w Polsce. 
    --------  
    50:06
  • Komu przeszkadza budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej?
    Czy budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej ma być ikoną, a jeśli nie, to czym? Rozmawiają Jakub Głaz i Marcin Zgliński. Jest minimalistyczne, proste, nie dominuje nad otoczeniem – wydawałoby się, że budynek Muzeum Sztuki Nowoczesnej został zaprojektowany tak, by godzić, a jednak tuż po otwarciu wzbudził gorącą dyskusję o tym, jakie jest i jakie powinno być muzeum. Otwarcie budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie to zwieńczenie wieloletniego procesu i finał drogi, o której na łamach Mint pisała Profesor Maria Poprzęcka.  Partnerką podcastu jest Krupa Art Foundation, która od 23 listopada zaprasza na nową odsłonę galerii pod tytułem„Tropy”. Są to trzy równoległe wystawy, dla których punktem wyjścia są powiązania między mapą, przestrzenią i pamięcią. W weekend otwarcia, czyli 23 i 24 listopada, organizatorki zapraszają na oprowadzania kuratorskie oraz performens Gwendolyn Lootens, która w  muzycznym dialogu z Saifem Al-Qaissy zaproponuje nam imersyjne działanie za pomocą światła, dźwięku i... produktów spożywczych. Poprzęcka w tekście pisze tak:  „wyjątkowość POLIN polega na tym, że jest to ciastko w pudełku. MSN też jest ciastkiem w pudełku. Ale nie ciastkiem z miękkim, budyniowym kremem, jak Polin, ale z cukrową, kunsztowną strukturą, rozjaśnianą zmieniającym się z upływem dnia światłem”. Z tą opinią nie zgadzają się jednak wszyscy.  Marcin Zgliński, historyk sztuki, już w trzy dni po otwarciu budynku skomentował sprawę na Facebooku tymi słowami: „Nie będziemy mieli kolekcji jak w MoMA, ale mogliśmy mieć coś niezwykłego, mogliśmy stworzyć ikonę. A zamiast ikony mamy coś na kształt ramy obrazu”. Czy to źle? Teoretyk architektury Jakub Głaz twierdzi, że koncepcja muzeum jako ramy dla sztuki jest słuszna, a o tym, jak będziemy na nie patrzeć, zadecyduje dopiero sztuka, którą muzeum wypełni się w przyszłym roku. Na razie możemy komentować jedynie budynek. Ten zaś ma swoje wady. Głaz wśród wad wymienia chociażby niefunkcjonalne podcienia, które sprawiają, że muzeum sprawia wrażenie niedostępnego, zamkniętego, co jest przeciwne ideom przyświecającym studiu Thomasa Pfeifera, projektantom budynku.   O tym, jakie zalety i wady muzeum dostrzegają jeszcze Zgliński i Głaz, rozmawiamy w podcaście.
    --------  
    27:36
  • Czy Donalda Trumpa pokona film o Trumpie i otwarcie MSN w Warszawie: I taki to jest miesiąc w kulturze
    🟢 Czy Donalda Trumpa pokona film o Trumpie i co zobaczyliśmy na otwarciu MSN i gali Nagrody Literackiej Nike? A także o artystce, która może wkrótce podbić polską scenę muzyczną. O tym rozmawiamy w najnowszym odcinku podcastu „I taki to jest miesiąc w kulturze”. 🟢 To był miesiąc, w którym poznaliśmy laureatkę tegorocznej Nagrody Nike, w Warszawie otworzyło się Muzeum Sztuki Nowoczesnej, a do kin wszedł film, który może mieć wpływ na zbliżające się wielkimi krokami wybory w Stanach Zjednoczonych.  🟢 Partnerką podcastu jest Krupa Art Foundation, gdzie już 22 listopada zobaczymy trzy nowe wystawy, które spaja hasło „Tropy”.  To zarazem nowa odsłona galerii i możliwość zobaczenia prac najważniejszych artystów z Polski i ze świata: Andy’ego Warhola, Wilhelma Sasnala czy Małgorzaty Mirgi-Tas. Trzy wystawy zajmą dwa piętra i salę imersyjną, a na szczególną uwagę zasługuje pokaz prac z kolekcji Sylwii i Piotra Krupów, której kuratorami zostały... dzieci w wieku 6-12 lat. 🟢 Zaczynamy od nowej siedziby Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, którą otwarto po pięciu latach budowy. Aleksander Hudzik, cytując tekst Marii Poprzęckiej z poprzedniego numeru „Mint”, przypomina, jak długo Warszawa i Polska czekały na muzeum, a prowadzący Michał Walkiewicz, Kinga Sabak i Angelika Kucińska zastanawiają się, co muzeum w centrum miasta oznacza dla polskiej kultury. 🟢 Tematem filmowym jest „Wybraniec” w reżyserii Alego Abbasiego, czyli fabularyzowana opowieść o młodości Donalda Trumpa. „Amerykański tytuł «The Apprentice» to nawiązanie do programu telewizyjnego, który przez lata prowadził Trump. W filmie sam jest uczniem Roya Cohna, prawnika i jednej z najmroczniejszych postaci amerykańskiej polityki” – mówi Michał Walkiewicz. Rozmawiamy o tym, czy film może coś zmienić w wyborach, w których Donald Trump powalczy z Kamalą Harris. Więcej o filmie przeczytacie w najnowszym „Mint”.  🟢 Tymczasem wielkim wydarzeniem literacim była gala Nike, na której poznaliśmy laureatkę: Urszulę Kozioł. Kinga Sabak czyta wiersz 93-letniej autorki i przypomina o jej znaczeniu dla polskiej literatury. Niestety zapomniano o tym na gali, na której rządził chaos oraz deklaracje Adama Michnika w obronie Maszy Potockiej.  🟢 Na koniec muzyka i rodząca się kariera Dominiki Płonki, młodej polskiej artystki, której Angelika Kucińska zwiastuje wielką karierę. Dlaczego o tym? Posłuchajcie w najnowszym podcaście.  🟢 A dodatkowo usłyszycie też, co nam się w tym miesiącu podobało: Płyta: Porridge Radio, Clouds. "In The Sky They Will Always Be There Fore Me" Wystawa: William Kentridge, „I’m not me, the horse is not mine” Arsenał Białystok Film: „Megalopolis”, Francis Ford Coppola (który wcale się nie podobał) Książki:  Dominika Słowik „Rybie oko” (Wydawnictwo Literackie), Ada
    --------  
    53:59

Więcej Sztuka podcastów

O Mint Podcast o kulturze

I taki to jest miesiąc w kulturze to podcast Mint Magazine w którym omawiamy to co w danym miesiącu najważniejsze w kulturze. Film, muzyka, literatura i sztuka, o których rozmawiają autorzy i autorki Mint. Poza aktualnościami dowiecie się z niego co najbardziej ucieszyło, co rozczarowało i na co czekają nasi autorzy. Prowadzi redaktor naczelny Aleksander Hudzik.
Strona internetowa podcastu

Słuchaj Mint Podcast o kulturze, Ikony stylu lat 90. i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.1.1 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 1/4/2025 - 6:05:03 AM