Gościniami odcinka specjalnego drugiego sezonu podcastu „Między Vogiem a prawdą”, są Małgorzata Czudak, projektantka ubioru i wykładowczyni projektowania w Instytucie Ubioru Łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych, ekspertka kampanii „Wear Your Story” a także ekspertka do spraw zrównoważonego rozwoju w LPP, Ewa Janczukowicz-Cichosz. Pretekstem do naszej rozmowy jest przygotowany przez LPP we współpracy z firmą ARC Rynek i Opinia raport o przyzwyczajeniach Polaków w zakresie dbania o odzież. 64 proc. badanych zadeklarowało, że chciałoby się nauczyć podstawowych technik krawieckich, aby naprawiać własne ubrania. Dziennikarka Kamila Wagner wraz z ekspertkami wyjaśnia, jak powszechna umiejętność szycia została zatracona, jak rozwinąć ją na nowo i jakie płyną z niej korzyści. W rozmowie poruszony został też wątek ubrań, jako nośników wspomnień i emocji oraz związków, które tworzymy z nimi na długo. Dlaczego ubrania powinny zmieniać się razem z nami, przechodzić metamorfozy i dzięki prostym trikom krawieckim dostosowywać się do dynamicznie zmieniających trendów? Zapraszamy do wysłuchania.
--------
40:34
Tajemnica sukcesu polskiej marki Uniq Sport
Misją Rafała i Kamila Paczuskich, dwójki zawodników sportów walki, było stworzenie dla siebie i dla innych przyjaznej i inkluzywnej przestrzeni do treningu. Chcieli popularyzować ten sport, na salę zapraszać osoby, które ring onieśmielał i odstraszał. Przez lata udało im się zbudować wielki klub sportowy i zebrać w nim zaprzyjaźnioną społeczność. Na tym nie skończyły się ich ambicje. Bracia marzyli, by tworzyć na potrzeby klubu pięknie zaprojektowany, bezpieczny i jakościowy sprzęt, estetycznie daleki od propozycji dostępnych na rynku. Takie są początki marki Uniq Sport, która dziś oferuje szerszą gamę produktów, w tym ubrania które można nosić na sali i poza nią. Jakie są kulisy dynamicznego rozwoju ich brandu, jakie założenia i jak udało im się stworzyć unikalną ofertę, którą po zaledwie kilku latach działalności docenili zagraniczni partnerzy handlowi (od sklepów specjalistycznych po platformy z modą high fashion)? Jak wyglądały kulisy ich współpracy z marką Zara Home? Gdzie i w jaki sposób powstają ich produkty? O tym i innych tajnikach poszukiwania niszy i budowania biznesu opowiadają współwłaściciel i współtwórca Uniq Kamil Paczuski i Agnieszka Paczuscy, współtwórczyni, Brand i Business manager Uniq Sport.
--------
59:11
Związki mody z designem z Yaniną Trapachką i Darią Graczykowską
Salone del Mobile to największe wydarzenie w świecie designu. Tegoroczna, 62. edycja targów, przyciągnęła ponad dwa tysiące marek i około 370 tysięcy gości zainteresowanych rzemiosłem, wzornictwem i kulturą. Skąd to nagłe zainteresowanie projektowaniem? Czym właściwie jest Salone del Mobile? Jak to się stało, że podmiejskie targi przeobraziły się w miejski festiwal pełen sympozjów, wystaw, instalacji i performansów? Uczestniczki imprezy, współzałożycielka agencji 2increatives Yanina Trapachka i Head of PR Icon Agency Daria Graczykowska, dzielą się wrażeniami z Mediolanu.
--------
43:34
Sezon jesień-zima 2024 z Michaliną Murawską
Z redaktorką mody Michaliną Murawską analizujemy pokazy na jesień-zimę 2024-2025. Omawiamy najważniejsze wydarzenia, zmiany na stanowiskach dyrektorów kreatywnych domów mody i branżowe plotki. Kogo typuje się na nowego projektanta Chanel, dlaczego Pierpaolo Piccioli robi wielkie zakupy w Gucci, kto może pobić rekord najkrótszej kadencji ustanowiony przez Waltera Chiappioniego, czy ktoś może być lepszy dla Alai niż Pieter Mulier i jak poradził sobie Sean McGirr z pierwszą kolekcją dla McQueena? Ponadto badamy coraz silniejsze związki marek z popkulturą w nawiązaniu do nowych filmowych i serialowych produkcji, takich jak „Perfect Days” Wima Wendersa, „Challengers” Luki Guadagnino, „Diuna” Denisa Villeneuve’a czy „Priscilla” Sofii Coppoli. Szczególną uwagę poświęcamy głośnej kolekcji Maison Margiela Artisanal z reżyserią ruchu Pata Bogusławskiego i wpływowi show na tendencje w prezentacji nowych kolekcji. Wymieniamy kluczowe kolekcje na nadchodzący sezon i trendy, które zdominują ulice nadchodzącej jesieni. Polecamy film dokumentalny „High & Low: John Galliano” Kevina McDonalda i nową biografię Karla Lagerfelda, której polska premiera odbyła się 15 maja. Zapraszamy do słuchania.
--------
1:10:12
„Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” z Marcinem Różycem i Karoliną Sulej
9 czerwca 2024 roku w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi startuje wystawa „Arkadius. Wielkie namiętności. Konfrontacje” poświęcona twórczości najbardziej znanego polskiego projektanta mody. Z jej kuratorem Marcinem Różycem i pisarką Karoliną Sulej rozmawiamy o wartości artystycznej jego dorobku i kontrowersjach, które narosły wokół postaci Arkadiusza Weremczuka. Eksperci prowadzą nas przez historię i znaczenie kulturowe prac Arkadiusa, opowiadają o gromadzeniu kolekcji jego projektów w Centralnym Muzeum Włókiennictwa i zdradzają szczegóły wystawy, dotąd największej w historii instytucji. Kim jest porównywany do Johna Galliano i Alexandra McQueena polski twórca? Jakie tematy ekstrapolują jego kolekcje z lat 90. i 00.? Skąd zainteresowanie jego postacią w pokoleniu Z i co na tę wystawę polska modowa branża. Goście polecają książki i podcasty, które barwnie opowiadają historię Arkadiusa w najintymniejszych szczegółach i te, które nakreślają kontekst historyczny. Ważną częścią rozmowy są wątki dotyczące kultury queerowej i chrześcijańskiej, polityki i seksualności. Zapraszamy do słuchania i odwiedzenia wystawy, która potrwa od 9.06.2024 roku do jesieni 2025 roku.
Szczery podcast o modzie i jej użytkownikach. Dziennikarka działu mody „Vogue Polska” Kamila Wagner zamierza podejmować trudne tematy i zadawać niewygodne pytania specjalistom od rynku mody.