Projekt popularyzujący wiedzę o wpływie technologii na społeczeństwo. Przyglądamy się i omawiamy szanse, ale i ryzyka, jakie niesie dla ludzi jej bezprecedensow...
Czy energie odnawialne są niewystarczająco wydajne?
„Drill, baby, drill" – jedno ze sztandarowych haseł prezydenta Donalda Trumpa, promujące zwiększone wydobycie ropy naftowej i gazu w Stanach Zjednoczonych, po raz kolejny wybrzmiało podczas jego niedawnej inauguracji. Nie trzeba uważnie śledzić polskiej i światowej polityki, żeby zauważyć rosnącą polaryzację postaw w kwestii transformacji energetycznej. Energia odnawialna – alternatywa dla źródeł kopalnych, ma wprawdzie ogromny potencjał, ale jej rozwój wymaga pokonania wielu barier technologicznych, ekonomicznych, społecznych i mentalnych. Zacznijmy więc od początku, by przybliżyć ten temat.
Dlaczego świat powinien odejść od paliw kopalnych w energetyce? Czy zmiany polityczne w Europie i na świecie zagrażają agendzie klimatycznej? Czy Europa ma realny wpływ na poziom degradacji środowiska, skoro takie giganty gospodarcze jak Chiny pozostają w tej kwestii praktycznie bez kontroli? W jakim punkcie jest Polska, jeśli chodzi o odchodzenie od paliw kopalnych? Jak odpowiedzieć tym, którzy twierdzą, że przejście na odnawialne źródła energii jest nierealne? Czy i w jakim sensie inwestycje w OZE mogą się opłacać? Czy gwałtowne odchodzenie od tradycyjnych źródeł energii może zagrozić bezpieczeństwu energetycznemu, szczególnie w kontekście obecnej sytuacji geopolitycznej? Po eksplozji OZE przeżywamy teraz okres intensywnego rozwoju technologii magazynowania energii. Kiedy możemy spodziewać się przełomu w tej dziedzinie?
Swoją perspektywę nakreślił specjalista w zakresie polityki klimatycznej ONZ Tomasz Czech, a spotkanie poprowadził psycholog i neurokognitywista dr Maksymilian Bielecki.
W ramach cyklu „Prawdy i mity o ekologii. Jak być eko, kiedy jest się zielonym?” przyglądamy się najczęściej powtarzanym mitom na temat ekologii. W świecie pełnym sprzecznych informacji i uproszczonych odpowiedzi pomagamy oddzielić fakty od mitów, dostarczając wiedzy popartej nauką i doświadczeniem ekspertów. Naszym celem jest wspieranie świadomych wyborów oraz pokazanie, jak być naprawdę eko, nawet gdy dopiero zaczynamy swoją przygodę ze zrównoważonym stylem życia.
Strefa Technologii Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę o wpływie technologii na społeczeństwo. Analizujemy i omawiamy szanse, ale i ryzyka jakie niesie dla ludzi jej bezprecedensowy rozwój. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-technologii/
--------
53:55
Czy technologia i AI szkodzą środowisku?
Technologie bardziej szkodzą czy pomagają środowisku? Wokół tego pytania narosło wiele mitów. Cyfryzacja z pewnością nie jest bezemisyjna – centra danych zużywają ogromne ilości energii, samo chłodzenie serwerów wymaga znaczących zasobów. Zwykle o tym nie myślimy, ale również nasze codzienne działania takie, jak wysyłanie e-maili, oglądanie filmów czy korzystanie z chmury obliczeniowej generują cyfrowy ślad węglowy, czyli emisję gazów cieplarnianych wynikającą z produkcji i przesyłania danych przez infrastrukturę cyfrową. Jak podaje Fundacja Climate & Strategy, szacuje się, że emisje związane z usługami online stanowią od 0,5% do 4% globalnych emisji, co jest porównywalne z sektorem lotniczym. Z drugiej strony, cyfryzacja mogłaby przyczynić się do istotnego ograniczenia śladu węglowego w wybranych sektorach. Pytanie tylko – w jakim tempie dokonywać się będą pożądane zmiany i czy technologie przyszłości staną się bezemisyjne?
O faktach i mitach na temat wpływu AI na środowisko opowiedział trener kompetencji cyfrowych Kamil Śliwowski podczas spotkania z projektantem Davidem Sypniewskim. Analizowali m.in.: Jakie zasoby są potrzebne do działania AI? Czy udaje się je odzyskiwać i ponownie wprowadzać do obiegu? Czy kolejne zmiany technologiczne (lepsze półprzewodniki, fuzja jądrowa) rozwiążą problem zbyt dużego popytu na energię? Czy to prawda, że ostatni model OpenAI o3 zużywa tyle prądu, co dwa średnie gospodarstwa domowe przez miesiąc? Ile prawdy jest w przekonaniu, że gry komputerowe pochłaniają tyle samo energii, co centra przetwarzania danych?
W ramach cyklu „Prawdy i mity o ekologii. Jak być eko, kiedy jest się zielonym?” przyglądamy się najczęściej powtarzanym mitom na temat ekologii. W świecie pełnym sprzecznych informacji i uproszczonych odpowiedzi pomagamy oddzielić fakty od mitów, dostarczając wiedzy popartej nauką i doświadczeniem ekspertów. Naszym celem jest wspieranie świadomych wyborów oraz pokazanie, jak być naprawdę eko, nawet gdy dopiero zaczynamy swoją przygodę ze zrównoważonym stylem życia.
Strefa Technologii Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę o wpływie technologii na społeczeństwo. Analizujemy i omawiamy szanse, ale i ryzyka jakie niesie dla ludzi jej bezprecedensowy rozwój. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-technologii/
--------
48:08
Demo gier na przestrzeni dekad – od kultury retro do współczesnych trendów - Andrzej Bazylczuk
Błyskawiczny rozwój świata cyfrowego zrewolucjonizował branżę gier komputerowych także pod względem promowania produktu. I tak, transformację przeszły tzw. demówki, czyli ograniczone wersje pełnych tytułów, które pozwalały odbiorcom przetestować grę przed jej zakupem. Zdecydowany szczyt popularności demo-gier jako doskonałego narzędzia marketingowego, przypadał na lata 90 i początek lat 2000. W erze cyfrowej pojawiały się różne inne sposoby testowania nowej oferty. Ale czy demówki rzeczywiście odeszły do lamusa?
Dlaczego wersje demo były tak ważne w latach 90. i na początku 2000.? Jak demówki kształtowały społeczność graczy i jakie miały znaczenie dla budowania kultury gamingowej? Dlaczego wersje demo były kluczowe przed erą streamingu? Jak i dlaczego demówki straciły popularność wraz z pojawieniem się platform takich jak Steam i cyfrowej dystrybucji gier? Dlaczego wersje demo wracają na rynek? Czy mogą one skutecznie konkurować np. z recenzjami internetowymi prezentowanymi „na żywo”? Czy wersje demo pomagają twórcom niezależnym dotrzeć do nowych odbiorców i wyróżnić się na zatłoczonym rynku? Czy powrót wersji demo to tylko chwilowy trend, czy też stały element strategii marketingowych?
O tym wszystkim rozmawiali: dziennikarz Andrzej Bazylczuk oraz Audio Lead i wykładowca Łukasz Szałankiewicz (prowadzący) w ramach videocastu pod tytułem Demo gier na przestrzeni dekad – od kultury retro do współczesnych trendów.
Strefa Technologii Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę o wpływie technologii na społeczeństwo. Analizujemy i omawiamy szanse, ale i ryzyka jakie niesie dla ludzi jej bezprecedensowy rozwój. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-technologii/
--------
44:58
Jak budować świat innowacji? Mosty między nauką a biznesem
Innowacyjne myślenie to fundament postępu w każdym tego słowa znaczeniu. Na innowacjach opiera się przecież rozwój technologiczny, społeczny czy gospodarczy. A wszystko dlatego, że naukowcy „mają w swoim DNA” kwestionowanie utartych schematów i poszukiwanie niestandardowych rozwiązań. Jednak kolejnym kluczowym etapem całego procesu jest bezpieczne i efektywne wdrażanie rewolucyjnych pomysłów, czyli przekładanie ich na język praktyki. I to jest właśnie punkt, w którym świat nauki spotyka się ze światem biznesu.
Czy to łatwy dialog? Jakie są bariery w takiej współpracy? Czego naukowcy nie rozumieją w świecie biznesu, a czego biznes nie wie o naukowcach? Czy polski ekosystem innowacji daje naukowcom wystarczające wsparcie? Co powinno się zmienić, by łatwiej było komercjalizować wyniki badań? Czy startupy w Polsce nadal „mają wąsy”, czyli czy wciąż dominują w nich mężczyźni? O swojej drodze do świata biznesu opowiedziała liderka strategiczna z wieloletnim doświadczeniem w pracy nad przywództwem, rozwojem zespołów i projektów innowacyjnychi, dr Patrycja Radek. Spotkanie poprowadził dr Maksymilian Bielecki.
Strefa Technologii Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę o wpływie technologii na społeczeństwo. Przyglądamy się i omawiamy szanse, ale i ryzyka, jakie niesie dla ludzi jej bezprecedensowy rozwój. W ramach wielu webinarów i podcastów, spotkamy się z naukowcami, ekspertami i praktykami, którzy w różny sposób związani są z sektorem IT. Podczas rozmów połączymy merytoryczną, ścisłą wiedzę informatyczną z zagadnieniami społecznymi i humanistycznymi. Więcej informacji: https://web.swps.pl/strefa-technologii/
--------
1:00:41
Kulisy tworzenia gier – perspektywa producenta - Jakub Ryfa
Bez niego proces produkcji nie miałby szans na realizację. Odpowiada ze harmonogram i budżet, koordynuje współpracę z zespołami wewnętrznymi i zewnętrznymi, jego głównym celem jest dostarczenie jakościowego produktu na czas. Producent. W tej definicji można by zamknąć osobę odpowiedzialną za produkcję z dowolnej branży. Jednak przed producentem gier wideo stoi dodatkowe wyzwanie, ponieważ gry są produktem interaktywnym, co czyni jego pracę szczególnie wymagającą i złożoną.
Jakie są główne obowiązki producenta w branży gier? Jak wyglądają poszczególne etapy jego pracy od koncepcji do momentu wypuszczenia produktu na rynek? W jakie sposób koordynuje pracę zespołów twórczych, a w jaki – tych niezwiązanych bezpośrednio z kreacją. Jak wyglądają jego relacje z zewnętrznymi partnerami studia? Co się dzieje, gdy projekt zaczyna opóźniać się względem pierwotnego planu? Jak producent radzi sobie z kryzysami w trakcie produkcji gry?
Na te i wiele innych pytań odpowiedzieli: Jakub Ryfa – Game Producer, Project Manager oraz Łukasz Szałankiewicz (prowadzący) podczas podcastu Kulisy tworzenia gier – perspektywa producenta.
Strefa Technologii Uniwersytetu SWPS to projekt popularyzujący wiedzę o wpływie technologii na społeczeństwo. Analizujemy i omawiamy szanse, ale i ryzyka jakie niesie dla ludzi jej bezprecedensowy rozwój. Więcej informacji o projekcie: https://web.swps.pl/strefa-technologii/
Projekt popularyzujący wiedzę o wpływie technologii na społeczeństwo. Przyglądamy się i omawiamy szanse, ale i ryzyka, jakie niesie dla ludzi jej bezprecedensowy rozwój. W ramach wielu webinarów i podcastów, spotkamy się z naukowcami, ekspertami i praktykami, którzy w różny sposób związani są z sektorem IT. Podczas rozmów połączymy merytoryczną, ścisłą wiedzę informatyczną z zagadnieniami społecznymi i humanistycznymi. https://web.swps.pl/strefa-technologii/