Powered by RND
PodcastyMuzykaDNA Muzyki Polskiej
Słuchaj DNA Muzyki Polskiej w aplikacji
Słuchaj DNA Muzyki Polskiej w aplikacji
(4 676)(250 137)
Zapisz stacje
Budzik
Sleep timer

DNA Muzyki Polskiej

Podcast DNA Muzyki Polskiej
PWM Edition
Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapi...

Dostępne odcinki

5 z 60
  • Kodeks Kras #3: Polifonia epok i osobowości
    W dzisiejszym odcinku mini-cyklu „Kodeks Kras” porozmawiamy o współczesnych reinterpretacjach i rekompozycjach piętnastowiecznego repertuaru zawartego w rękopisie Kras 52. W grudniu 2024 r. nakładem wytwórni ANAKLASIS – marki Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – ukazała się płyta LAETA MUNDUS, na której XV-wieczna polifonia i współczesny jazz splatają się w zupełnie nową harmonię sfer. Utwory sprzed 600 lat stały się inspiracją dla kompozytora i skrzypka Adama Bałdycha, któremu w muzycznym mariażu dwóch światów partnerowali Ensemble Peregrina pod kierownictwem Agnieszki Budzińskiej-Bennett oraz klarnecista kontrabasowy Michał Górczyński. Goście odcinka: Adam Bałdych – skrzypek jazzowy i kompozytor. Już jako nastolatek zwrócił na siebie uwagę nadzwyczajnym potencjałem muzycznym. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie Henryka Gembalskiego, był stypendystą Berklee College of Music. Międzynarodowa krytyka podkreśla jego świeże podejście do muzyki i wirtuozerię okraszoną emocjonalną intensywnością. Brał udział w nagraniach blisko dwudziestu płyt. W 2023 roku uruchomił własną wytwórnię płytową Imaginary Music. Uhonorowany licznymi nagrodami, m.in. Grand Prix festiwalu Jazz nad Odrą, BMW Welt Jazz Award, Złotym Krzyżem Zasługi, odznaką honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej oraz Brązowym Medalem Zasłużony Kulturze – Gloria Artis. Agnieszka Budzińska-Bennett – wokalistka, harfistka, doktor muzykologii. Ma na swoim koncie 45 nagrań płytowych, w tym 17 wielokrotnie nagradzanych albumów założonego przez nią ensemble Peregrina z muzyką IX-XV wieku. Od lat związana ze Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii, gdzie pracowała jako badaczka muzyki XII wieku oraz wykładała historię muzyki. Niestrudzona promotorka polskiej kultury muzycznej na całym świecie – do jej największych osiągnięć na tym polu należy kompletne nagranie psalmów Mikołaja Gomółki z Chórem Polskiego Radia (10 albumów), rejestracja wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł i Jana Branta, kompletne nagranie i nowa edycja Kodeksu Krasińskich (PWM 2025). Michał Górczyński –+ absolwent klasy klarnetu Akademii Muzycznej w Warszawie. Komponuje muzykę klasyczną, teatralną i filmową. Dąży do poszerzenia palety brzmień klarnetu, na Międzynarodowych Letnich Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie prezentował autorskie techniki wykonawcze. Od kilku lat specjalizuje się w grze na klarnecie kontrabasowym. Wykonuje muzykę klasyczną, etniczną, improwizowaną, współczesną. Współzałożyciel zespołu Kwartludium; współtworzy kwartet dęty Ircha Pneumatic oraz Bastarda, specjalizujące się w reinterpretacjach muzyki dawnej, trio Polonka, sięgające po muzykę ludową Afryki, Europy, Ameryki, oraz projekt William’s Things; gra w duecie z Bubą Badjie Kuyatehem oraz współtworzy zespół Laar Farobiansah Gamelan. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:44) O, radosny świecie. Geneza projektu (05:40) Rekompozycje, opracowania, aranżacje (09:17) Rola klarnetu kontrabasowego (13:25) Nowocześnie, lecz nie ahistorycznie (15:35) Improwizacja a proces kompozytorski (20:11) Inwokacje i dekonstrukcje (23:40) Co dalej? (26:03) Dla purystów   Z księgarni PWM: Adam Bałdych, Agnieszka Budzińska-Bennett, Michał Górczyński, Ensemble Peregrina, LAETA MUNDUS (CD) à https://pwm.sklep.pl/laeta-mundus ed. A. Budzińska-Bennett, M. Lewon, „Kodeks Krasińskich. Edycja wykonawcza z esejami i komentarzem krytycznym” à https://pwm.sklep.pl/kodeks-krasinskich-pl-wn-ms-iii8054 Współorganizator Instytut Adama Mickiewicza. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
    --------  
    31:53
  • Kodeks Kras #2: Muzyka, której słuchał Jagiełło
    W dzisiejszym odcinku pochylimy się bliżej nad zawartymi w rękopisie Kras 52 utworami muzycznymi. Co śpiewano i grano w XV-wiecznym Krakowie? W jaki sposób wykonywać ten repertuar 600 lat później? I skąd potrzeba opracowania nowego wydania, które łączy zalety edycji wykonawczej oraz krytycznej? Tego dowiecie się, słuchając naszego podcastu. Gościem odcinka jest Agnieszka Budzińska-Bennett – wokalistka, harfistka, doktor muzykologii. Ma na swoim koncie 45 nagrań płytowych, w tym 17 wielokrotnie nagradzanych albumów założonego przez nią ensemble Peregrina z muzyką IX-XV wieku (m. in. ECHO-KLASSIK 2009, International Classical Music Awards 2019). Od lat związana ze Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii, gdzie pracowała jako badaczka muzyki XII wieku oraz wykładała historię muzyki. Prowadzi kursy mistrzowskie w całej Europie oraz USA. Autorka artykułów i książek o muzyce dawnej. Dwukrotnie nominowana do Paszportów Polityki za przywracanie do życia koncertowego zapomnianych repertuarów średniowiecznych. Niestrudzona promotorka polskiej kultury muzycznej na całym świecie – do jej najwiejszych osiągnięć na tym polu należy kompletne nagranie psalmów Mikołaja Gomółki z Chórem Polskiego Radia (10 albumów), rejestracja wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł i Jana Branta, kompletne nagranie i nowa edycja Kodeksu Krasińskich (PWM 2025). Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie. Muzyka XV-wiecznego Krakowa (02:45) Potrzeba nowej edycji (07:51 Od rękopisu do pulpitu wykonawcy (10:50) Dobór głosów i instrumentów (13:54) Decyzje i interpretacje (17:06) Utwory przywrócone do życia (21:18) Kras w koncertowej trasie (25:14) Kraków w muzycznej Europie     Z księgarni PWM: ed. A. Budzińska-Bennett, M. Lewon, „Kodeks Krasińskich. Edycja wykonawcza z esejami i komentarzem krytycznym”: https://pwm.sklep.pl/kodeks-krasinskich-pl-wn-ms-iii8054 Album ‘The Krasiński Codex’ na Spotify: https://open.spotify.com/album/4UPhcJjtalbpZrJRWYgzor Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W podcaście wykorzystano fragment utworu Wincentego z Kielczy „Leta mundus” z albumu ‘The Krasiński Codex’ (Ensemble Dragma, Ensemble Peregrina, Agnieszka Budzińska-Bennett, Raumklang 2024). Nagranie zostało udostępnione dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza.
    --------  
    29:48
  • Kodeks Kras #1: Niezwykłe losy odnalezionego rękopisu
    Zwany bywa najważniejszym zabytkiem polskiej kultury muzycznej z okresu przed Fryderykiem Chopinem. Mowa o XV-wiecznym rękopisie, znanym badaczom jako Kras 52 – najcenniejszym rodzimym źródle muzyki polifonicznej. Teraz manuskrypt zyskuje nowe życie, a to za sprawą wydania wykonawczego z komentarzem krytycznym, opracowanego przez Agnieszkę Budzińską-Bennett oraz Marca Lewona, wybitnych badaczy i wykonawców muzyki dawnej związanych ze Schola Cantorum Basiliensis. Edycja, przygotowana we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza, ukaże się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego. W czteroodcinkowej mini-serii podcastów „Kodeks Kras” będziemy rozmawiać m.in. o pracach nad wydaniem, kwestiach wykonawczych oraz współczesnych impresjach i reinterpretacjach piętnastowiecznego repertuaru. W pierwszym odcinku przyjrzymy się bliżej samemu rękopisowi i jego losom. Dawniej należał do zbiorów Biblioteki Ordynacji Krasińskich; w czasie II wojny światowej, po wznieconym przez hitlerowskiego okupanta pożarze, uznano go za zniszczony. W jaki sposób manuskrypt wrócił do Polski i co wspólnego miał z tym Karol Estreicher? Czy dziś każdy może go zobaczyć na własne oczy? Tego dowiecie się, słuchając naszego podcastu.   Gościnie odcinka: Agnieszka Budzińska-Bennett – wokalistka, harfistka, doktor muzykologii. Ma na swoim koncie 45 nagrań płytowych, w tym 17 wielokrotnie nagradzanych albumów założonego przez nią ensemble Peregrina z muzyką IX-XV wieku (m. in. ECHO-KLASSIK 2009, International Classical Music Awards 2019). Od lat związana ze Schola Cantorum Basiliensis w Szwajcarii, gdzie pracowała jako badaczka muzyki XII wieku oraz wykładała historię muzyki. Prowadzi kursy mistrzowskie w całej Europie oraz USA. Autorka artykułów i książek o muzyce dawnej. Dwukrotnie nominowana do Paszportów Polityki za przywracanie do życia koncertowego zapomnianych repertuarów średniowiecznych. Niestrudzona promotorka polskiej kultury muzycznej na całym świecie – do jej najwiejszych osiągnięć na tym polu należy kompletne nagranie psalmów Mikołaja Gomółki z Chórem Polskiego Radia (10 albumów), rejestracja wszystkich dzieł Wacława z Szamotuł i Jana Branta, kompletne nagranie i nowa edycja Kodeksu Krasińskich (PWM 2025). Sonia Wronkowska – z wykształcenia muzykolożka, z zawodu bibliotekarka w Zakładzie Zbiorów Muzycznych Biblioteki Narodowej. Autorka edycji muzycznych, artykułów naukowych i popularyzatorskich. Jej zainteresowania skupiają się wokół historii kultury muzycznej, źródłoznawstwa oraz modelowania danych w cyfrowej humanistyce. Jest zaangażowana w prace merytoryczne, organizacyjne i strategiczne Międzynarodowego Katalogu Źródeł Muzycznych RISM (Répertoire International des Sources Musicales). Uczy cyfrowej muzykologii w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie. Czym jest Kras 52?(03:35) Mały wielki rękopis(08:02) Z kolekcji Świdzińskiego do Biblioteki Ordynacji Krasińskich(11:53) Nie tylko muzyka(13:48) Bezcenny zabytek(17:21) Pierwsze badania i wojenna zawierucha(21:55) Podpalona biblioteka, utracone zbiory(24:59) Odzyskany skarb(26:20) Niefrasobliwość skryby(28:13) Na kliknięcie myszki     Rękopis Kras 52 w zasobach Cyfrowej Biblioteki Polona: https://polona.pl/item-view/092b2a63-6f85-4c20-8745-4c6b67179406?page=0 Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W podcaście wykorzystano fragment utworu Wincentego z Kielczy „Leta mundus” z albumu ‘The Krasiński Codex’ (Ensemble Dragma, Ensemble Peregrina, Agnieszka Budzińska-Bennett, Raumklang 2024). Nagranie zostało udostępnione dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza.
    --------  
    30:33
  • Słyszymy się już jutro... w nowym mini-cyklu!
    Mariusz Gradowski zaprasza na nowy mini-cykl podcastów! Co to będzie? Sprawdź już 14 marca!
    --------  
    0:50
  • Chopin oczami Iwaszkiewicza – DNA Muzyki Polskiej #68
    70 lat temu ukazał się literacki portret Fryderyka Chopina pióra Jarosława Iwaszkiewicza, który na stałe wpisał się do kanonu literatury poświęconej kompozytorowi. Dzięki staraniom Polskiego Wydawnictwa Muzycznego publikacja wróciła na półki w specjalnej, odświeżonej, jubileuszowej edycji. I właśnie o tej książce, opatrzonej wstępem i komentarzami przez Piotra Mysłakowskiego, porozmawiamy w dzisiejszym odcinku. Gościem odcinka jest Piotr Mysłakowski – architekt wnętrz, genealog, chopinolog. Absolwent i były pracownik dydaktyczny krakowskiej ASP. Członek i były wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Heraldycznego. Autor książek m.in. Rodzina ojca Chopina. Migracja i awans (2002), Ziemia Dobrzyńska w życiu rodziny Chopinów (2010), Warszawa Chopinów (2012) oraz Matka Chopina. Pejzaż biograficzny (2023). Badacz biografii rodziny Chopina, wieloletni konsultant naukowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina; współtworzył ostateczną wersję komentarzy multimedialnych w Muzeum Chopina, opracował pełną genealogię potomków Mikołaja i Justyny Chopinów i historię Serca Chopina. Odznaczony m.in. Medalem „Pro Patria” Wojewody Małopolskiego (2021), Złotym Krzyżem Zasługi (2021) oraz odznaką i honorowym tytułem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2024). Opatrzył wstępem i przypisami i X wydanie książki Jarosława Iwaszkiewicza Chopin, które ukazało się nakładem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.   Spis treści: (00:00) Wprowadzenie (01:28) Geneza przygody z genealogią Chopina (06:05) Iwaszkiewicz a Mysłakowscy (10:05) "Trzecia moja książka o Chopinie"13:24 Wymóg czasu (18:47) Chopin - artysta słowa (21:17) Chopin w listach (23:01) Jak poprawiać Iwaszkiewicza? (26:04) Chopinowskie fake news (32:20) Zagadka urodzin Chopina   Z księgarni PWM: J. Iwaszkiewicz, „Chopin”: https://pwm.sklep.pl/chopin-2 Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    36:46

Więcej Muzyka podcastów

O DNA Muzyki Polskiej

Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować DNA muzyki polskiej. Prowadzą Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski. Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".
Strona internetowa podcastu

Słuchaj DNA Muzyki Polskiej, Captive Soul by KOROLOVA i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.13.0 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 4/2/2025 - 2:45:03 PM