Powered by RND
PodcastyMuzykaDNA Muzyki Polskiej
Słuchaj DNA Muzyki Polskiej w aplikacji
Słuchaj DNA Muzyki Polskiej w aplikacji
(4 676)(250 137)
Zapisz stacje
Budzik
Sleep timer

DNA Muzyki Polskiej

Podcast DNA Muzyki Polskiej
PWM Edition
Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapi...

Dostępne odcinki

5 z 60
  • Życie muzyczne w ośrodkach klasztornych – DNA Muzyki Polskiej #63
    W dzisiejszym podcaście zbadamy przestrzeń, która do tej pory w naszym cyklu się nie pojawiała – mowa o ośrodkach klasztornych. Zazwyczaj tematykę muzyki sakralnej – szczególnie tej we wspólnotach monastycznych – kojarzymy z okresem wcześniejszym, do XVIII wieku. Jednak aby nakreślić pełny obraz kultury muzycznej na ziemiach polskich w XIX stuleciu, nie należy zapominać o spuściźnie pozostawionej przez zgromadzenia zakonne, m.in. dominikanów, jezuitów czy paulinów, z Jasną Górą na czele. Gościem odcinka jest prof. dr hab. Remigiusz Pośpiech – muzykolog, absolwent Instytutu Muzykologii KUL, dyrektor Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Przewodniczący Zespołu Naukowo-Redakcyjnego Jasnogórskich Muzykaliów, inicjator i redaktor naczelny serii źródłowej Musica Claromontana oraz serii naukowej Musica Claromontana – Studia, a także serii Thesaurus Musicorum Silesiae. Członek rad naukowych kilkunastu periodyków naukowych i serii wydawniczych (m.in. Monumenta Musicae in Polonia przy Instytucie Sztuki PAN). Od 2016 członek Komitetu Nauk o Sztuce PAN, od 2017 przewodniczący Komitetu Redakcyjnego Dzieł Stanisława Moniuszki przy PWM w Krakowie, od 2018 członek Rady Programowej ministerialnego projektu Dziedzictwo Muzyki Polskiej. Członek zagranicznych i krajowych organizacji naukowych (m.in. Görres-Gesellschaft zur Pflege der Wissenschaft, Gesellschaft für Musikforschung, Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych). W badaniach naukowych koncentruje się na muzyce polskiej XVII-XIX wieku (ze szczególnym uwzględnieniem twórczości religijnej), dziejach kultury muzycznej Śląska oraz problematyce muzyki liturgicznej po Soborze Watykańskim II. Jest autorem ponad 300 publikacji, w tym dwóch monografii (Bożonarodzeniowa muzyka na Jasnej Górze w XVIII i XIX wieku, Opole 2000 oraz Muzyka wielogłosowa w celebracji eucharystycznej na Śląsku w XVII i XVIII wieku, Opole 2004), ponad 20 prac zbiorowych oraz wydań źródłowych (dzieła M. J. Żebrowskiego, J. Elsnera i S. Moniuszki), a także szeregu komentarzy naukowych do płyt CD oraz audycji radiowych poświęconych kulturze muzycznej. Rozmawia Mariusz Gradowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:23) Nie ma liturgii bez muzyki (04:53) Muzyka nie ma konfesji (08:15) Czas rozkwitu (11:27) Zabory i kasaty (14:38) Koniec złotego wieku (18:37) Główne ośrodki na ziemiach polskich (26:38) Fenomen kapeli jasnogórskiej (30:10) Żywa tradycja i muzyka najnowsza (36:01) Cudze chwalicie... (39:36) Pieśni kościelne   Z księgarni PWM: C. Gieczyński, Missa in C: https://pwm.sklep.pl/missa-in-c Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com
    --------  
    43:04
  • Jak powstają wydania źródłowo-krytyczne? DNA Muzyki Polskiej #62
    Wydania źródłowo-krytyczne – to temat dzisiejszego odcinka w cyklu DNA Muzyki Polskiej. Porozmawiamy o procesie powstawania wydania źródłowo-krytycznego od kuchni, postaramy się uświadomić, jak skomplikowany to proces i wytłumaczyć, czym w ogóle są tego typu wydania i dlaczego są tak ważne… Goście odcinka: Jolanta Bujas-Poniatowska – asystentka i doktorantka w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie przygotowuje rozprawę poświęconą religijnej kulturze muzycznej rzymskich katolików na terenach polskich w latach 1795-1830. Interesuje się zagadnieniami źródłoznawstwa, społecznej historii muzyki, recepcji i edytorstwa muzycznego. Z PWM współpracuje od 2019 roku jako autorka, redaktorka i tłumaczka. Przygotowała i redagowała edycje źródłowo-krytycznych dzieł I.F. Dobrzyńskiego, K. Lipińskiego, A. Milwida, S. Moniuszki, F. Nowowiejskiego i K. Szymanowskiego. Adam Kukla – muzykolog, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz malarz – ukończył studia podyplomowe na Akademii Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie. Aktualnie pracuje w Polskim Wydawnictwie Muzycznym jako redaktor i zajmuje się m.in. wydaniami źródłowo-krytycznymi, po godzinach realizuje pasje związane ze sztukami plastycznymi. W zakresie jego zainteresowań powiązanych z muzykologią jest edytorstwo oraz muzyka polska XVIII i XIX wieku. Rozmawia Jowita Dziedzic-Golec.   Spis treści 00:00 Wprowadzenie. Czym są wydania źródłowo-krytyczne? 03:36 Zespół w zespół 06:26 Źródła, kwerendy, badania… 09:00 Traktaty, recenzje, wspomnienia… 14:20 Zagadki detektywistyczne i benedyktyńska cierpliwość 18:35 Kompozytor zasługuje na wysłuchanie 24:08 Twórczość niesłusznie pomijana 27:32 Kiedy badacz się tłumaczy? 34:09 Wydanie źródłowo-krytyczne a inne typy wydań 42:45 Ochrona dóbr kultury 45:43 Koniec wieńczy dzieło   Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com Z księgarni PWM: S. Moniuszko, „Sonety krymskie” (wydanie źródłowo-krytyczne): https://pwm.sklep.pl/sonety-krymskie-1
    --------  
    49:09
  • Juliusz Zarębski – narodowy kosmopolita. DNA Muzyki Polskiej #61
    Dzisiejszy odcinek podcastu będzie miał dwóch bohaterów. Jednym z nich jest Juliusz Zarębski – kompozytor i pianista, którego 170. rocznica urodzin przypadła właśnie w tym roku. Zarębski pozostawił po sobie stosunkowo niewielki dorobek, który jedynie zapowiadał udaremniony przez jego przedwczesną śmierć rozkwit. Pod względem talentu przyrównywany bywał – i bywa – do Fryderyka Chopina. Rzeczywiście, w twórczości Zarębskiego wyraźne są inspiracje Chopinowskie; widoczne są także wyraźne wpływy Ferenca Liszta, u którego odbył studia pianistyczne w Rzymie.  Sylwetkę i twórczość Zarębskiego przybliży nam drugi bohater dzisiejszego spotkania, czyli Piotr Sałajczyk – pianista i kameralista, zaliczany do grona najwybitniejszych polskich wykonawców swojego pokolenia. Ukończył pod kierunkiem Józefa Stompla studia w Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie obecnie prowadzi klasę fortepianu. Kształcił się również w Universität Mozarteum w Salzburgu u Pavla Gililova. Wykonuje zarówno muzykę najnowszą, jak i zapomniane utwory kompozytorów polskich. W 2017 ukazał się czteropłytowy album z kompletem dzieł fortepianowych J. Zarębskiego w interpretacji Sałajczyka. Laureat wielu nagród i wyróżnień fonograficznych, m.in. statuetki Fryderyk 2018 za zarejestrowany z Kwartetem Śląskim Kwintet fortepianowy Wajnberga. Rozmawia Monika Zając (Program 2 Polskiego Radia).   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (01:46) Zagadki i znaki zapytania (06:24) Kompozytor jednego utworu? (08:45) Z Żytomierza na salony Europy (11:32) Narodowy kosmopolita (13:15) Między Chopinem a Lisztem? (15:05) Atleta fortepianu (18:44) Wielka fantazja (21:42) Brakujące ogniwo? (24:43) Niezasłużone zapomnienie (26:33) Odkrycia i pogłoski (30:18) Rocznice i rozterki   Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.   Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com Z księgarni PWM: J. Zarębski, „Róże i ciernie”: https://pwm.sklep.pl/roze-i-ciernie-op13
    --------  
    35:45
  • Polonez, mazur, krakowiak… – DNA Muzyki Polskiej #60
    Polonez, mazur, krakowiak, oberek i kujawiak – to doskonale znany kanon polskich tańców narodowych. Ich znaczenie oraz wartość dla dziejów polskiej kultury zapewniły im miejsce m.in. na krajowej liście niematerialnego dziedzictwa kulturowego. O ile jednak w świecie muzycznym mówimy chętnie o tańcach w kontekście samej muzyki, to często zapominamy o ich stronie choreograficznej. Tym razem postaramy się to zmienić… Gościem odcinka jest Romana Agnel – tancerka, choreograf, pedagog tańca i historyk sztuki. Założycielka oraz dyrektor naczelna i artystyczna Baletu Cracovia Danza – jedynego w Polsce profesjonalnego zespołu tańców historycznych. Absolwentka Społecznej Szkoły Baletowej w Krakowie (klasa prof. M. Mirockiej). Ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Paryskim (Sorbona). We Francji poznała tańce różnych narodów, a także zdobyła specjalizacje w zakresie tańców charakterystycznych oraz historycznych. Wielokrotnie współpracowała z wybitnymi osobowościami świata baletu, teatru i muzyki, opracowując choreografie do oper barokowych, klasycznych i staropolskich prezentowanych na scenach w kraju i za granicą. Rozmawia Mateusz Borkowski.   Spis treści (00:00) Wprowadzenie. Źródła i podręczniki tańca (03:39) Nie tylko 5 tańców. Kozak (05:21) Taneczne rodowody (06:54) Polonez - taniec dla wszystkich (11:16) Polonez dawny i nowy (15:27) Polonez na liście dziedzictwa UNESCO (17:38) Czy wszyscy znamy mazura? (20:29) Aż zakręci się w głowie. Oberek i kujawiak (24:38) Skalmierzak, wiśliczak, flisak... krakowiak (29:26) Tańce narodowe dziś   Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”. Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com Z księgarni PWM: K. Kurpiński, „Polonezy” (zeszyt 1): https://pwm.sklep.pl/polonezy-z-1
    --------  
    31:05
  • Oszałamiająca kariera gitary – DNA Muzyki Polskiej #59
    Bohaterem dzisiejszego odcinka będzie instrument, który zrobił oszałamiającą karierę, szczególnie w muzyce rozrywkowej; bez niego nie wyobrażamy sobie takich gatunków jak blues, rock czy country, a jego brzmienie potrafi też przenieść nas myślami do gorącej Hiszpanii. Gitara – bo to o niej mowa – ma niezwykle bogatą historię i niezliczone odmiany. Dziś skupimy się na jej historii i obecności na ziemiach polskich w XIX wieku. Naszym przewodnikiem w tej opowieści będzie Wojciech Gurgul – gitarzysta i badacz historii gitary w Polsce. Rozmawia Monika Zając (Program 2 Polskiego Radia).   Spis treści (00:00) Wprowadzenie (02:14) Początki gitary na ziemiach polskich (05:58) XIX w. i gitara hiszpańska (09:43) Pierwsze polskie utwory na gitarę (11:24) Transkrypcje, gitara i śpiew (14:05) Chopin i gitara (16:05) Żeby pisać na gitarę... (19:02) Spadek popularności (21:05) Dawni wirtuozi (24:58) Białe plamy   Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach projektu „Dziedzictwo Muzyki Polskiej”.   Więcej: dnamuzykipolskiej.castos.com  
    --------  
    30:10

Więcej Muzyka podcastów

O DNA Muzyki Polskiej

Podcast dla miłośników muzyki i historii! Co kształtuje muzykę? Jaki jest jej kod? Bierzemy pod lupę jej próbki pochodzące z okresu, gdy Polski nie było na mapie Europy, by wraz z wykonawcami i badaczami wyabstrahować DNA muzyki polskiej. Prowadzą Agata Kwiecińska i Mariusz Gradowski. Zrealizowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Dziedzictwo Muzyki Polskiej".
Strona internetowa podcastu

Słuchaj DNA Muzyki Polskiej, neeVald i wielu innych podcastów z całego świata dzięki aplikacji radio.pl

Uzyskaj bezpłatną aplikację radio.pl

  • Stacje i podcasty do zakładek
  • Strumieniuj przez Wi-Fi lub Bluetooth
  • Obsługuje Carplay & Android Auto
  • Jeszcze więcej funkcjonalności
Media spoecznościowe
v7.1.1 | © 2007-2025 radio.de GmbH
Generated: 1/1/2025 - 6:24:02 AM