Co robią mnisi w święta? Modlą się więcej niż zwykle, to oczywiste. Ale jak? Dzisiaj Tereza wypytuje o liturgiczne praktyki Triduum Paschalnego kantora opactwa benedyktynów w Tyńcu, o. Karola Cetwińskiego OSB, oraz... Łukasza, który pokazuje, że dominikanie - choć nie są mnichami - w swoich zakonnych tradycjach zachowali wiele niezwykłych zwyczajów. Może niektóre z tych klasztornych praktyk pomogą także Wam w owocnym przeżywaniu świąt paschalnych?
--------
50:50
Jak przeżyć Triduum? Rozmowa z Tomaszem Grabowskim OP
Słyszeliście o zegarze Męki Pańskiej? A może Was też irytuje hałaśliwe święcenie „koszyczków”, rozrywające głęboką ciszę Wielkiej Soboty? I jak pełniej zrozumieć bogactwo obrzędów i symboli Triduum? O tym wszystkim, jak również o książce Triduum Paschalne. Przewodnik rozmawiamy dzisiaj z o. Tomaszem Grabowskim OP, teologiem liturgii i prezesem Wydawnictwa W drodze. Książka dostępna jest w sklepie Fundacji Dominikański Ośrodek Liturgiczny oraz w sklepie Wydawnictwa W drodze.
--------
42:22
Ite missa est
Jakie są tajemnicze słowa, które szepcze celebrans przed ukazaniem Hostii ludowi? Czy przyjęcie Komunii może być dla każdego wiernego jak mała uroczystość Bożego Ciała? Dlaczego najczęściej w Polsce nie wszyscy przyjmują Krew Pańską? Czy ogłoszenia muszą być takie długie? I co tak naprawdę znaczy „ite, missa est”?
--------
39:26
Już prawie Komunia
Modlitwa Pańska, obrzęd pokoju, łamanie chleba. Słowo po słowie, gest po geście zbliżamy się do Komunii, i z każdego tego elementu liturgii chcemy „wycisnąć” jak najwięcej: dlaczego odmawiamy Ojcze nasz na Mszy? Jaka jest historia znaku pokoju i jak mamy go przekazywać? I skąd przyjechał do Rzymu Baranek Boży?
--------
34:57
Dwójka, trójka, a może kanon?
Jak „smakują” różne modlitwy eucharystyczne? Opowiadamy dzisiaj o historii, podobieństwach i różnicach między współczesnymi modlitwami eucharystycznymi rytu rzymskiego, zachęcamy do hojniejszego korzystania z modlitw dłuższych niż II ME i zastanawiamy się, czy dzieci rzeczywiście potrzebują specjalnej ME na msze ze swoim udziałem.
Dziwne zwierzę z tego człowieka: od początku swojej historii nie tylko je, ale ucztuje; nie tylko pracuje, ale też tworzy sztukę; nie tylko wreszcie zadowala się tym, co ma przed oczami, ale przez rzeczywistości widzialne szuka kontaktu z niewidzialnym, ponadczasowym, absolutnym... Dlaczego tacy jesteśmy, celebrujący, liturgiczni? I jak ten naturalny potencjał realizuje się w odpowiedzi człowieka na chrześcijańskie Objawienie? Więcej informacji na: fdol.pl/zwierze